Direktlänk till inlägg 15 februari 2009

Karlstad förr och nu...

Av Roger J - 15 februari 2009 23:05

Jag åkte alltså till karlstad i söndags, egentligen så blev jag hämtad av en systerson som hade både tid o lust att hämta mig för ett 3-dagars besök i pärlan av Sveriges alla städer...


Söndagen blev inte mycket mer gjort än säga hej o godnatt till morsan då jag var ganska slut i ryggen o lederna efter sittstunden på 3 timmar i bilen. Egentligen skulle jag kunna skriva exakt dag för dag o då skuile detta bli någon slags resejournal, det är det inte. Så jag ska berätta om mötet med de gamla tiderna.


I K.d city finns en sk "Filmstad", ett litet gytter av små skokartonger de kallar biograflokaler. Inne i stora entrén ligger även McDonalds och ingång till en av stans större matvarubutiken, Gamla Åhlens.


Jag sökte mig dit en av de tre dagar jag var i K-d, för att se om jag kunde stötta på några gamla bekanta från det liv jag levde förr, det liv som så många bekanta o vänner hade dött av. Jag ville helt enkelt uppdatera min vetskap om vilka som levde och vilka hade det det senaste åren, hur många var det kvar egentligen från förr...


Jag visste sedan tidigare besök i stan för några år sedan att två gamla uvar som ingick i det gamla gänget brukade häcka vid/inne/runt omkring filmstaden, troligen av gammal vana. Eller så kanske är det för att där finns värme, någon form av varm mat och nära till glasbanken. Jasså, vet du inte vad glasbanken är för någe? Bolaget då, känner du till den då?


Jasså, det gör du,. ok.. läs vidare för nu fortsätter jag att berätta.


Jag och mina två kompisar från förr hade bara språkats vid 2 tillfällen på 15 år, varav denna gången var det ena av de två, ändå var det som det var i förgårr... Konstigt att erfara den känslan, som om tiden hade stått still ungefär. Vi slängde käft en liten stund, jag delade med mig av några cigg till var o en...Ciggen har ju blivit så jävla dyra att man knappt har råd med dem (bra anledning att sluta), men några cigg kan man väl alltid dela med sig av va? 


Fast det jag skulle säga om Karlstad förr och nu var ju inte det direkt som var på tapeten... Nä, det var det faktum att de två jag av en ren slump träffade (yea..right..de trodde det iaf), för det var just i det där ögonblicket, just innan man säger ..-"TJENARE!! Det var länge sedan vi sågs hörru..."  Just då insåg jag hur lite vi människor egentligen förändras på såpass lång tid som 15 år...ingenting med andra och kortare ord..ingenting förändras om man inte vill det själv.


Förändringar, oavsett vad det gäller kommer inifrån en själv.. Och om man inte vill förändras så händer det A B S O L U T ingenting. Det var just det jag såg framför mig, två kompisar från förr som betedde sig och med stor säkerhet gjorde precis samma saker de gjort (jag också) sedan slutet av 70-talet. Det liv jag så desperat har försökt få bort ur både skallen och kroppen, det livet stod där framför mig och det var precis som vanligt..... Jag tog den enes mailadd och sa -" jag måste gå för jag har folk som väntar på mig, men ni ska ha det så bra tills vi kanske ses igen nå'n gång"....


Sedan gav jag dem några cigg till och sa hej då och gick min väg mot stora torget.... slängde en blick bakåt och såg, precis som för 15-16 år sedan hur den ene ganska omärkligt för det otränade ögat, gav en mager, ung kille, max 17-18 år, ett snabbt handslag, ett sådant där handslag man gav förr för att ge den andra handen en liten folieinslagen hashbit och själv tog man emot en hundring med andra handen, snabbt och nästan omärkligt. Det ögonkastet jag slängde iväg varade för mig kanske 2-3 sekunder, men för dem var det troligen fortsättningen på resten av deras liv.... Ett liv som jag lämnade för länge länge sedan med förresatsen att aldrig blicka bakåt och ångra mig.


Jag har nu "blickat bakåt" och jag ångrar mig icke för en sekund. Hade inte jag dragit från karlstad 1994 hade det varit jag som hade gett det där handslaget......


Numera skakar jag bara hand för att skaka handen med en ny bekantskap och det får räcka med det innehållet i min hand.


 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Roger J - 18 augusti 2009 02:37

Ja när livet överraskar så kan vad som helst hända,och det är väl egentligen det enda jag behöver skriva. Ja att det som drabbade mig var Lisa och hon drabbar mig och överraskar mig varje vaken sekund......

Av Roger J - 17 augusti 2009 12:14

Sedan maj månad har jag inte haft anledning att skriva överhuvudtaget. Eftersom jag börjde med denna blogg/dagbog/gnällverkstad för att mitt liv var så... ja tomt. Hade ingenting att satsa mot, inget mål överhuvudtaget mot någonting... jag hade sluta...

Av Roger J - 4 april 2009 22:57

För inte allt för länge sedan (vill jag iaf inbilla mig), satt jag ibland och gjorde till ytan sett, enkla blandat o bandat som det kallades. Ett kassettband med musikutsnitt över vad man antingen gillade själv, som någon annan gillade mer eller som ...

Av Roger J - 4 april 2009 13:57

DENNA ARTIKEL ÄR KOPIERAD OCH EJ REDIGERAD EFTER HÄMTNING FRÅN  http://dennisjohansson75.webblogg.se/  .  HÄMTNINGEN AV ARTIKELN ÄR SKEDD PÅ http://dennisjohansson75.webblogg.se/ ÖNSKAN OCH TILLSTÅND FÖR PUBLICERING PÅ ANNAN PLATS ÄR DÄRMED GIVET. ...

Av Roger J - 8 mars 2009 11:35

En historia som likt så många andra historier avspeglar det tyranniska beteendet i olika religioner rullas nu upp för omvärlden, en omvärld som nätt o jämt noterar denna händelse i små tidningsnotiser det sinnessjuka som sker runt oss i varje sekund ...

Presentation

Omröstning

Tror du att PIRATPARTIET har någon chans i riksdagsvalet?
 JA
 NEJ
 VET EJ
 Bryr mig inte

Fråga mig

0 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
           
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
<<< Februari 2009 >>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards