Direktlänk till inlägg 29 januari 2009

Bläääää.....uuurk......öhhh...mår skit...

Av Roger J - 29 januari 2009 23:35

Vad är en blogg om inte ett digitalt primalskrik. Idag, liksom igår, har jag surfat runt bland en stor mängd bloggar för att försöka finna den röda tråd som eventuellt skulle kunna finnas. Det fanns en röd tråd, iaf tycker jag mig funnit en svagt röd tråd, som är någorlunda återkommande bland ganska så många bloggar/bloggare.


Ju sämre skribenten mår, "både i huvve o fötter", desto oftare verkar bloggen bli uppdaterad, ibland flera gånger om dagen. Kan det vara så att bloggandet har blivit en slags självmedicinering mot det dåliga måendet?


En vanlig "behandlingsmetod" för de som inte har råd med privata hjärnskrynklare är ju gruppterapi.... (min åsikt), bloggandet sker ju i en slags grupp. Vi skandinaver verkar ha lättare för att "prata ut" med både oss själva och andra i detta så moderna allmänna forum som en blogg utgör.


Jag vill inte påskinna att det är slags "upptäckt" jag gjort, men ändå så känns det så. Kan bloggandet ersätta detta med att "tala ut" med en vän eller liknande? Jag tror inte det, men att bloggen blivit en mycket viktig ventil att pysa ut övertrycket via, så är det för mig i alla fall, då det ibland har fungerat överraskande bra... För mig iaf.


I flera år under 90-talet och en bit in på nollan också, skrev jag ner de mest arbetsamma minnen jag burit på under så många år, som ett slags brev/dagbok till mig själv. När det aktuella ämnet, en väns bortgång, en egen olycka eller bara känslan att känna sig olycklig i både stora och små saker, när det var nedskrivet och utskrivet på skrivaren, genomläst och kastat, sedan raderat ur datorns minne, kändes det... Ja väldigt befriande.


Det var som om jag hade rensat skallen på en massa skitsaker jag burit på under lång tid. Efter 2 år hade jag tömt skallen på det mesta onödiga bagaget, stenarna i ryggsäcken och allt vad vi nu kan kalla negativa minnen och sparade ångestkänslor som håller en vaken på nätterna. Jag återfick gradvis en nästan normal sömnperiod under natten. Även om den sömnperioden var kort, typ 3-4 timmar, var det ändock en sammanhållen period. Om man som jag vant sig att sova drygt en timma i taget, 3-5 korta perioder sömn per natt, är det mycket bfriande att få sova såpass länge som 3-4 timmar i ett sträck.


De mardrömmar jag hade haft under många år (framförallt minnesbilder från bilolyckan 1985) började komma altmer sällan, vilket i sin tur gav mig lugnare sömn. Iaf under några år. Detta höll ända tills värken jag lever med började bli allt intensivare och starkare, då spelade det ingen roll vad jag gjorde, inte ens värktabletter hjälpte längre.


Så med min egen erfarenhet som bas, törs jag nog påstå att bloggandet i detta land är 2000-talets valium för väldigt många. En ventil att använda när vi trasiga själar med trasiga kroppar mår alltför dåligt, men öven när vi mår bra, fast då verkar vi nöja oss med att förbifarten tala om att vi mår ok, ibland t.o.m bra. Det är en stor skillnad vissa dagar i den mängd av text vi lägger upp på bloggen. Mår vi dåligt tenderar skribenten att sväva runt sitt ämne, lite ordbajseri ungefär. Som om man skulle kunna finna en stunds frid om man skriver av sig det värsta, vilket jag skriver under på...mycket..


Det kanske är därför jag mår lite bättre nu, tack för ordet...ungefär....

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Roger J - 18 augusti 2009 02:37

Ja när livet överraskar så kan vad som helst hända,och det är väl egentligen det enda jag behöver skriva. Ja att det som drabbade mig var Lisa och hon drabbar mig och överraskar mig varje vaken sekund......

Av Roger J - 17 augusti 2009 12:14

Sedan maj månad har jag inte haft anledning att skriva överhuvudtaget. Eftersom jag börjde med denna blogg/dagbog/gnällverkstad för att mitt liv var så... ja tomt. Hade ingenting att satsa mot, inget mål överhuvudtaget mot någonting... jag hade sluta...

Av Roger J - 4 april 2009 22:57

För inte allt för länge sedan (vill jag iaf inbilla mig), satt jag ibland och gjorde till ytan sett, enkla blandat o bandat som det kallades. Ett kassettband med musikutsnitt över vad man antingen gillade själv, som någon annan gillade mer eller som ...

Av Roger J - 4 april 2009 13:57

DENNA ARTIKEL ÄR KOPIERAD OCH EJ REDIGERAD EFTER HÄMTNING FRÅN  http://dennisjohansson75.webblogg.se/  .  HÄMTNINGEN AV ARTIKELN ÄR SKEDD PÅ http://dennisjohansson75.webblogg.se/ ÖNSKAN OCH TILLSTÅND FÖR PUBLICERING PÅ ANNAN PLATS ÄR DÄRMED GIVET. ...

Av Roger J - 8 mars 2009 11:35

En historia som likt så många andra historier avspeglar det tyranniska beteendet i olika religioner rullas nu upp för omvärlden, en omvärld som nätt o jämt noterar denna händelse i små tidningsnotiser det sinnessjuka som sker runt oss i varje sekund ...

Presentation

Omröstning

Tror du att PIRATPARTIET har någon chans i riksdagsvalet?
 JA
 NEJ
 VET EJ
 Bryr mig inte

Fråga mig

0 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
      1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14 15 16 17
18
19
20 21
22
23
24
25
26
27
28 29 30 31
<<< Januari 2009 >>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards