Alla inlägg den 26 januari 2009

Av Roger J - 26 januari 2009 02:42

Jag har några syskonbarn som tyckte att jag skulle finnas med på facebook, men jag var tveksam till saken då jag vet hur all data man lägger upp hanteras av facebook. Man frånsäger sig ALL rätt till upphovsmannarätten på de bilder och text man lägger upp. Jamen man kan ju radera allt från sitt konto på facebook... då gör väl inte det något..eller..?


I och för sig är det rätt i sak, men ändå inte. Alla bilder o text försvinner bara VISUELLT, dvs, man kan inte se dem/det på någon sitesida på facebook, men MATERIALET finns kvar på facebook's server. På så sätt är det både borta men ändå inte, men DU har ingen kontroll över det materialet längre, bara ägarna av facebook.


Trots min ganska starka övertygelse om att det inte är så bra att finnas tillgänglig med både bild inklusive en mängd data på en offentligt tillgänglig  sida. Kartläggning av politiska intressen, sexuella preferenser och allt annat som intresserar både informationsinhämtande myndigheter såsom privata intressen, blir bara lättare och lättare att göra ju mer material vi alla lägger upp på internet för offentligt beskådande.


TROTS dessa argument så finns även jag numera på facebook och det har varit en intressant vecka med kompisar från förr som skickat både frågor o svar...mycket intressant vecka.


Troligen får jag väl ångra mig vad det lider, men för en gångs skull tänker jag inte bry mig  mer än att se till så att all data jag lagrat själv förblir högkrypterat. Sedan den nya FRA lagen och den kommande utökande lagen som lanseras mer utförligt till sommaren, bör man nog hålla sig 1024-bitars kryptering på all digital föränderligt lagringsmedium typ en hårddisk.


Ok, det var väl liiite nördigt, det får till o med jag själv hålla med om, men faktum kvartstår. Staten övervakar oss alla och har väl så gjort i många år nu, men nu kan den göra det offentligt bakom en smart lagförändring och nyskriven lag. Det kommer flera, var lugn för det, det saknas bara några få lagar till så kan vi väl alla börja rapportera direkt till någon statlig informationsinhämtade regeringsorgan typ SÄPO.


Var försiktig med vad du laddar ner, skriver på en dator, säger i en telefon samt skickar som sms, för du delar allt med storebror....

Presentation

Omröstning

Tror du att PIRATPARTIET har någon chans i riksdagsvalet?
 JA
 NEJ
 VET EJ
 Bryr mig inte

Fråga mig

0 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
      1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14 15 16 17
18
19
20 21
22
23
24
25
26
27
28 29 30 31
<<< Januari 2009 >>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards