Direktlänk till inlägg 25 februari 2009

Tidstjuv och smarta idéer....

Av Roger J - 25 februari 2009 09:38

Hej på dig du, det var ett tag sedan. Jag har under några veckor bedrivit en egen liten undersökning, om vad det är som gör att vuxna människor lägger så mycket tid på att sitta vid sin dator och spela bort dyrbar tid.


Inlockad, på denna så ovetenskapliga undersökning, blev jag av en systerdotter . Hon tyckte, av någon för mig mer eller mindre okänd orsak, att jag skulle engagera mig i facebook (skulle väl typ "träffa nya vänner"). Väl registrerad på facebook upptäckte jag ganska omgående ett nätspel (ett spel av flera), som heter "Mafia Wars", ett spel som tillhandahålls för medlemmarna på facebook. Precis som det låter är det ett spel som utspelar sig i den undre världen.


Som nybliven deltagare i spelet ska man utföra speciella "jobb". Man börjar som "liten gangster" med att råna folk på gatan t.ex för att så småningom klättra i hierkain för att så småningom bilda en egen "maffia familj". Under arbetetet med att klättra ska man även skydda sig mot attacker från andra "gangsterfamiljer", frilansare som mot en olika summor dödar sitt offer på uppdrag från andra familjer och giriga medtävlare som försöker råna sina offer på pengar och ett otal av andra påverkande varibler som finns som hinder på vägen mot total dominans i den undre världen.


Sammantaget så är "Mafia Wars" ett ganska enkelt spel, iaf på ytan. När jag började granska själva upplägget litet närmare så började ett oroande mönster aom jag kände igen från andra liknande "onlinespel". Det finns tre vägar man kan avancera på, finns kanske fler men det är dessa 3 som jag ska berätta om. Väg nummer 1, är den väg jag själv har valt, man jobbar sig upp genom att köpa mark, bygga på den marken samt skydda sina företag från alla andra medspelare, via "fighter" vinna över olika "Dons" och andra familjer. Utföra alla "jobb" som i sin tur genererar pengar och kunskap plus ett antal belöningar som finns utefter den vägen.


Alternativ nummer 2 är en kombination av nummer 1 och köp av så kallade "Rewardspoints" som kan användas för att köpa sig fördelar. För att få dessa "points" ska man klicka på olika reklambanners och acceptera allt från medlemskap i olika kostnadskrävande ANDRA spel som poker och bingo till exempel, till att köpa olika varor via en webbstore. Detta val kan kosta en hel del om man inte ser upp med vad man väljer att klicka på.


Väg nummer 3 är en kombination av 1 och 2 och kontokortet. Med sitt kontokort eller paypal kan man köpa sina "Rewardspoints" i en mer eller mindre obegränsad mängd och därmed kan man köpa sig en högre rankad "nivå" och på så sätt bygga upp sin "Maffiafamilj" på ett ganska enkelt sätt och väldigt tråkigt, men ändå väldigt likt verkligheten om du tänker efter lite.


Väg nummer 3 var helt utesluten för min del. Om jag nu ska delta i detta något märkliga spel ska det vara på ett någorlunda "ärligt" sätt. Jag vill heller inte lägga mina få kronor på något så trivialt som ett internetspel.


Väg 2 skulle kunna vara en värdefull tillgång om det inte var för en sak, med några få undantag kostar även det valet riktiga pengar. För att få "points" måste man i 9 fall av 10 erlägga en viss summa. Som i bingo och poker, vilket i sig kommer att bli mycket dyrare än vad man tänkt sig. Risken med spel och dobbel är som alltid att man kan falla för "speljävulen" vilket i förlängningen kommer att kosta allt man har i tillgångar och mer än så.


Ok, nog om det. Det är ett stort antal variabler som påverkar hur ens egen gansterfamilj utvecklar sig. Spelet är medryckande genom att man som deltagare har et antal sätt att påverka utgången. Man kan om man är lagd så, agera girigt och försöka roffa åt sig så mycket som möjligt t.ex genom att bli en "hitman", alltså att döda andra deltagare för "pengar". Å andra sidan kan man agera mer smart genom att ansluta andra spelare till "sin" familj. Genom alianser skyddar man sig även mot rånförsök och "mord" från andra spelar.


Mafiawars kan vara ett medryckande och engagerande spel och ganska kul, om man väljer att jobba sig upp.


Mafiawars är även en TIDSTJUV av gigantiska mått. För att inte bli utspelad totalt bör man vara inloggad dygnet runt (smart va?), för att kunna skydda sig mot rånförsök, plundring, mord och alla andra händelser man som ledare av en gansterfamilj i spelens värld kan råka ut för.


Fast om man väljer att verkligen engagera sig i spelet blir "belöningen" större. Man blir rikare och rikare, familjen växer, fast inte större än 501 medlemmar i en och samma familj, där har satts en gräns på storleken på familjerna. Medlemmar kan vara allt från dina vänner som du kan erbjuda att vara med i just ditt gäng, men även helt okända andra facebookmedlemmar som vill att just du ska vara med i deras familj samtidigt som de blir medlemmar i din. Ju fler medlemmar desto större "kraft" har man att tillgå i de "fighter" man kan starta mot en motståndares familj för att t.ex råna dem på deras kapitaL.


Vad är det då som gör detta spel så inihelvete smart för de som äger och har utvecklat det? Jag kanske ska nämna att det finns flera andra liknande spelupplägg från samma företag och alla går att delta i för de som är med i FACEBOOK. Just Facebook har avtal med företaget ZYNGA som levererar de spel man kan delta i på facebook.


REKLAMEN naturligtvis. När man spelar utsätts spelaren för reklam, när spelaren väljer att köpa points får man reklamen på köpet och när man väljer att klicka på raklambanners för att få poäng... Ja du kanske förstår nu vad hela grejen går ut på?


Hela spelets upplägg är till för att exponera deltagaren för riktad reklam, som i sin tur genererar mycket mycket pengar till företaget som äger spelet eftersom facebook får betalt per "klick" från de kunder som betalat för en reklamplats. Ett spel som bara är ett av många olika spelvarianter man kan välja mellan. Förutom den direkta reklamen har ju företaget även tillgång till mailadressen via registreringen och jag hoppas att du är medveten om att just mailadresser är CASH för alla reklamföretagen på nätet.


Så om du har funderingar på att vara med i ett sk socialt nätverk som facebook, tänk igenom saken noga när det kommer till erbjudanden om att vara med i något av alla de spel som finns just på facebook och säkerligen finns det sådana onlinespel på flera av de sk sociala nätverksdajterna.


Vill du verkligen spela på facebook nu när du vet lite mer? För detta spelupplägg är bland det mest smarta upplägg som jag överhuvudtaget har stött på. Fast jag måste ju erkänna en sak, i och med mitt val att bara spela på egna meriter och ren affärsmetodik, har spelet Mafiawars i mitt fall enbart varit ett nöje... t.o.m riktigt roligt faktiskt.


Det går att spela och att ha kul samtidigt, bara man är medveten om att man KAN bli utnyttjad som reklammottagare.


Du är inget annat än en konsument som ska dirigeras till rätt vara, kom ihåg det faktumet så kan du har riktigt kul via din hemdator.





 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Roger J - 18 augusti 2009 02:37

Ja när livet överraskar så kan vad som helst hända,och det är väl egentligen det enda jag behöver skriva. Ja att det som drabbade mig var Lisa och hon drabbar mig och överraskar mig varje vaken sekund......

Av Roger J - 17 augusti 2009 12:14

Sedan maj månad har jag inte haft anledning att skriva överhuvudtaget. Eftersom jag börjde med denna blogg/dagbog/gnällverkstad för att mitt liv var så... ja tomt. Hade ingenting att satsa mot, inget mål överhuvudtaget mot någonting... jag hade sluta...

Av Roger J - 4 april 2009 22:57

För inte allt för länge sedan (vill jag iaf inbilla mig), satt jag ibland och gjorde till ytan sett, enkla blandat o bandat som det kallades. Ett kassettband med musikutsnitt över vad man antingen gillade själv, som någon annan gillade mer eller som ...

Av Roger J - 4 april 2009 13:57

DENNA ARTIKEL ÄR KOPIERAD OCH EJ REDIGERAD EFTER HÄMTNING FRÅN  http://dennisjohansson75.webblogg.se/  .  HÄMTNINGEN AV ARTIKELN ÄR SKEDD PÅ http://dennisjohansson75.webblogg.se/ ÖNSKAN OCH TILLSTÅND FÖR PUBLICERING PÅ ANNAN PLATS ÄR DÄRMED GIVET. ...

Av Roger J - 8 mars 2009 11:35

En historia som likt så många andra historier avspeglar det tyranniska beteendet i olika religioner rullas nu upp för omvärlden, en omvärld som nätt o jämt noterar denna händelse i små tidningsnotiser det sinnessjuka som sker runt oss i varje sekund ...

Presentation

Omröstning

Tror du att PIRATPARTIET har någon chans i riksdagsvalet?
 JA
 NEJ
 VET EJ
 Bryr mig inte

Fråga mig

0 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
           
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
<<< Februari 2009 >>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards