Direktlänk till inlägg 4 april 2009

Att spegla sig själv i musik

Av Roger J - 4 april 2009 22:57

För inte allt för länge sedan (vill jag iaf inbilla mig), satt jag ibland och gjorde till ytan sett, enkla blandat o bandat som det kallades. Ett kassettband med musikutsnitt över vad man antingen gillade själv, som någon annan gillade mer eller som man hoppades skulle bli ett kick ass band på näste helgs fest (fylla). Det kunde ta några timmar beroende på vilken längd det var möjligt att spela in på det valda kassettbandet. Ett något längre ord än Compact Disc, men var en form av medialagringsenhet som man via partiklar och ett magnetisk plastband kunde bevara ljud (till dig som är född efter 1990 hi hi hi hi). Men i allmännhet tog det väl mellan 2-4 timmar att göra ett blandat o bandat.


Idag fick jag klart för mig, fullständigt glasklart, vad det är som skiljer det gamla sättet från det nya sättet att göra "blandat & bandat" i digitalformat. DET SJUKT STORA UTBUDET, om man skiter i IPRED-lagen vill säga, eller har en egen stor samling av både Lp-skivor OCH cd's överförda till en hårddisk för lätt access...häpp! så modern man kan va då...


Just där inträder den nya tidens blandat & bandat problem. I och med att man har ALL sin musik SÅ väldigt nära och enkelt tillgängligt. man kan snabbt plocka fram en låt som poppar upp på skivtallriken i skallens Dj-bås... SÅ BLIR DET SÅ JÄVLA SVÅRT ATT VÄLJA VAD MAN SKA TA!


Phuuui! Snacka om laddtryck, tur att jag har en wastegate i min sneda mun... Jag bara måste lyssna på ALLT som jag antingen ser och går igenom systematiskt, eller så snabbt över till nästa popcorn som "blippar" upp från skallen källarförråd av glömda låtar som på sin höjd har glidit förbi bland en mass andra bra låtar. Men som i detta "Just nu" sammanhang får den rätta innebörden eller har det rätta tonanslaget.


Att det ska vara så komplicerat egentligen att blanda lite låtar och att det ska ta sådan tid, är det nödvändigt egentligen. det finns ju ofta en "datorn blandar" funktion i de flesta mediaspelares mjukvara. Fast kommer den där biten av en själv med i mixen av ens valda musik då? Knappast troligt eller vad tycker du?



 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Roger J - 18 augusti 2009 02:37

Ja när livet överraskar så kan vad som helst hända,och det är väl egentligen det enda jag behöver skriva. Ja att det som drabbade mig var Lisa och hon drabbar mig och överraskar mig varje vaken sekund......

Av Roger J - 17 augusti 2009 12:14

Sedan maj månad har jag inte haft anledning att skriva överhuvudtaget. Eftersom jag börjde med denna blogg/dagbog/gnällverkstad för att mitt liv var så... ja tomt. Hade ingenting att satsa mot, inget mål överhuvudtaget mot någonting... jag hade sluta...

Av Roger J - 4 april 2009 13:57

DENNA ARTIKEL ÄR KOPIERAD OCH EJ REDIGERAD EFTER HÄMTNING FRÅN  http://dennisjohansson75.webblogg.se/  .  HÄMTNINGEN AV ARTIKELN ÄR SKEDD PÅ http://dennisjohansson75.webblogg.se/ ÖNSKAN OCH TILLSTÅND FÖR PUBLICERING PÅ ANNAN PLATS ÄR DÄRMED GIVET. ...

Av Roger J - 8 mars 2009 11:35

En historia som likt så många andra historier avspeglar det tyranniska beteendet i olika religioner rullas nu upp för omvärlden, en omvärld som nätt o jämt noterar denna händelse i små tidningsnotiser det sinnessjuka som sker runt oss i varje sekund ...

Av Roger J - 27 februari 2009 20:29

Presentation

Omröstning

Tror du att PIRATPARTIET har någon chans i riksdagsvalet?
 JA
 NEJ
 VET EJ
 Bryr mig inte

Fråga mig

0 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
   
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
<<< April 2009 >>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards