Direktlänk till inlägg 31 januari 2009

Mobbing som regel?

Av Roger J - 31 januari 2009 01:29

Ja hur ska jag tolka det som jag nyss läste i Aftonbladet? Läs detta först:  http://www.aftonbladet.se/nyheter/article4296351.ab    


Under så gott som hela min tid i grund, mellan och högstadiet var jag utsatt för en systematisk mobbing. Att slå tillbaka fungerade sällan, de gaddade alltid ihop sig tillsammans, 3-6 stycken och hur man än gör, vapen inblandade undantaget, så blir det ju kattskit av hela tillvaron.


I 8:an hoppade jag av skolan på vårterminen, för jag beslutade mig för att om jag skulle kunna lära mig någonting i skolan fick jag bli min egen lärare. Jag tillbringade all min tid därefter på 2 ställen. I verkstaden på den sk "Parklek" som fanns på Våxnäs, under namnet KARMEN tillsammans med en mycket snickarkunnig skåning, kallad "Hugo" och på stadsbiblioteket. På båda platser hade jag det mycket bättre än i skolan. Jag lärde mig det jag skulle i skolan genom självstudier och jag fick utlopp för den kreativitet jag hade när det gällde skapande i trä och metall. Avhoppet blev konstigt nog godkänt av skolan. Idag hade ett sådant agerande resulterat i åtal mot ansvarig i skolledningen för det godkännandet.


Idag är jag i och för sig förtidspensionerad på halvtid, men jag har utbildingar i både metall (verkstadstekniker) såväl som snickeri (möbel), jag besitter kunskaperna men inte hälsan.


Sett i backspegeln kunde jag kanske gjort andra val. Men den flickan som artikeln handlar om, vilket val fick hon? Att v'äljas bort ur en gemenskap i en grupp, som en skolklass utgör, kommer för alltid att vara en av de stenar som denna flicka kommer att få bära med sig i sin ryggsäck av ångest under många år, tro mig...jag vet att det blir så, tyvärr.


Alla som nå'n gång valdes bort i t.ex gympan, fotbollslaget eller bara leken som småbarn (sist vald är samma sak som att väljas bort), vet hur djupt den kränkningen av självtilliten egentligen ligger. Den glöms aldrig bort. Kanske lyckas vi inbilla oss själva under många år att det hade ingen betydelse, men det hade den. Vi orkade bara inte tänka på den alltför ofta, men den finns hela tiden i bakhuvudet vid alla andra "bortval" vi utsätts för under levnaden.


Det starkaste minnet är ofta när det skedde första gången. Den flickan som artikeln handlar om, drabbades troligen av detta för första gången på ett mycket fult sätt och det var en LÄRARE som satte bollen i rullning.


Jag skulle verkligen vilja ha ett samtal med några lärare från skoltiden, ett samtal mellan läraren, mig och ett basebollträ. Jag får nöja mig med att båda är döda idag, annars är sannolikheten stor att jag hade sökt upp dem för länge länge sedan för ett ..... ja ska vi "kalla" det för utvecklingssamtal?

 
 
Garlica

Garlica

31 januari 2009 13:14

Ja... vad ska man säga. Det är så sorgligt... Tack för din kommentar i min Blogg!
/Annika

http://metrobloggen.se/Garlica

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Roger J - 18 augusti 2009 02:37

Ja när livet överraskar så kan vad som helst hända,och det är väl egentligen det enda jag behöver skriva. Ja att det som drabbade mig var Lisa och hon drabbar mig och överraskar mig varje vaken sekund......

Av Roger J - 17 augusti 2009 12:14

Sedan maj månad har jag inte haft anledning att skriva överhuvudtaget. Eftersom jag börjde med denna blogg/dagbog/gnällverkstad för att mitt liv var så... ja tomt. Hade ingenting att satsa mot, inget mål överhuvudtaget mot någonting... jag hade sluta...

Av Roger J - 4 april 2009 22:57

För inte allt för länge sedan (vill jag iaf inbilla mig), satt jag ibland och gjorde till ytan sett, enkla blandat o bandat som det kallades. Ett kassettband med musikutsnitt över vad man antingen gillade själv, som någon annan gillade mer eller som ...

Av Roger J - 4 april 2009 13:57

DENNA ARTIKEL ÄR KOPIERAD OCH EJ REDIGERAD EFTER HÄMTNING FRÅN  http://dennisjohansson75.webblogg.se/  .  HÄMTNINGEN AV ARTIKELN ÄR SKEDD PÅ http://dennisjohansson75.webblogg.se/ ÖNSKAN OCH TILLSTÅND FÖR PUBLICERING PÅ ANNAN PLATS ÄR DÄRMED GIVET. ...

Av Roger J - 8 mars 2009 11:35

En historia som likt så många andra historier avspeglar det tyranniska beteendet i olika religioner rullas nu upp för omvärlden, en omvärld som nätt o jämt noterar denna händelse i små tidningsnotiser det sinnessjuka som sker runt oss i varje sekund ...

Presentation

Omröstning

Tror du att PIRATPARTIET har någon chans i riksdagsvalet?
 JA
 NEJ
 VET EJ
 Bryr mig inte

Fråga mig

0 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
      1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14 15 16 17
18
19
20 21
22
23
24
25
26
27
28 29 30 31
<<< Januari 2009 >>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards