Alla inlägg den 1 januari 2009

Av Roger J - 1 januari 2009 09:21

Ok, nu har det blivit 2009. Några stora förhoppningar? Några önskemål om hur detta år ska skilja sig från alla andra, så det så att säga "står ut" från den stora mängden av tomma, innehållslösa katastrofliknande år som hittills har passerat mer eller mindre obemärkta....


2009 är nu snart 9 1/2 timme gammalt och jag har redan börjat resignera... Hur fan ska då inte resten av året bli?


Hur avslutade jag då år 2008... la mig vid halvsju på kvällen för att höften gjorde så inihelvete ont, så lite lugn kanske skulle göra att jag orkade med 'NYÅRSFIRANDE* eller NOT! G ringde halvnio o påminde om att jag skulle ut o gå med Zebb, G:s flatcoat ret som var 'hemma'  på besök. Hunden har 'flyttat' eftersom G, som är så sjuk som hon är i stora C, inte längre orkar att gå ut med Zebb på promenader längre. G kan ju inte alltid förvänta sig att jag o andra ska kunna ställa upp varje gång det behövs. Trots att vi vill så går det inte alltid att sy ihop ett sådant arangemang, trots att G skulle må mycket bättre av att ha Zebben hemma hos sig...


Zebb såg ut att må väldigt bra, fast nyårskvällens påbörjade prövningar i form av visslande och exploderande raketer, lyste igenom med all tydlighet. Det finns nog inte många hundar som inte blir ängsliga under sådana förhållanden. Att vänja en hund vid knallar är inte så svårt, värre är det då med det så högt visslande o "skrikande" raketers oljud, ofta i kombination med ett explodernade avslut. Ett oljud som blir alltoftare vanligt förekommande då exploderande "bomber & smällare" har slutat säljas och därmed blir exploderande raketer ett substitut till dem. Att även lägga till ett vansinnigt högt skrikande/visslande ljud till ljudbilden med den exploderande raketen är nästan ett djävulskt illasinnat påfund


Tänk på att nästan alla djur, framförallt hundar, har en avancerad hörsel. Därigenom blir det extrema visslandet/skrikandet i det övre signalregistret en kraftigt torterande ljudsignal. Är det så konstigt att våra husdjur blir oroliga? Tänk dig själv om någon skulle stå och skrika i örat på dig var 40:e sekund under några kvällstimmar... Skulle inte vara så skönt va...?


Så varför då sälja skiten till allmänheten? Av samma orsak som gör krig så lönsamt... VINSTEN går före handskador, ansiktskador, synskador, för evigt nervskadade smådjur (även större som kor hästar tar skada), men även människor tar skada av raketerna och krevadbomberna. Hur tror du en människas psyke ska kunna särskilja de "glädjegivande" raketvisslingarna och "festligt ljudande" smällarna, från de så farliga raketvisslingarna och krevadsmällar som många många av alla de invandrare vi tagit emot (i och för sig med armarna i kors), bär inom sig i sitt innersta av hemska minnen... Tror du verkligen att deras trasiga psyken klarar av att sära på de så påträngande ljuden från våra festligheter...


Självklart vill många fira sitt nyår o påsk o födelsedagar o andra högtider med både raketer o smällare.


Frågan jag vill ställa är: ÄR DET DAGS ATT SLUTA SÄLJA RAKETER OCH ALLA ANDRA FORMER AV KRUTLADDNINGAR AVSEDDA FÖR MUNTRATION? ÄR DET DAGS FÖR OSS ALLA ATT TA FULLT ANSVAR FÖR VÅRA HANDLINGAR OCH HUR DE PÅVERKAR ANDRA?


ÄR DET FÖR MYCKET BEGÄRT ATT VI UPPTRÄDER MINDRE

MÄNSKLIGT OCH MER MEDMÄNSKLIGT...?


TRADITIONER ÄR TILL FÖR ATT ÄNDRAS. GÖR NYÅRSFIRANDET TILL ÅRETS TYSTASTE DAG OCH NATT....


Jo just det ja, efter promenaden med Zebb gick jag o la mig för o se på nå't på Tv:n... o jag vaknade 23.54 gick upp o sa Gott Nytt År Till Thomas å så la jag mig igen... jag somade vid 06.00, gick upp 07.40 för å gå ut med Zebb... å på den vägen är det. Började skriva 09.22, blev klar 10.53


GOTT NYTT ÅR PÅ ER !!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!2009

Presentation

Omröstning

Tror du att PIRATPARTIET har någon chans i riksdagsvalet?
 JA
 NEJ
 VET EJ
 Bryr mig inte

Fråga mig

0 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
      1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14 15 16 17
18
19
20 21
22
23
24
25
26
27
28 29 30 31
<<< Januari 2009 >>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards