Alla inlägg den 21 januari 2009

Av Roger J - 21 januari 2009 19:07

För saken skull tänker jag här lista min dators konfiguration, bara för att jag kan det och för att det är min första "up to date" konfiguration.


OS är XP X64 Professional Edition

Moderkortet är ett ABIT IN9 32X MAX

Strömaggregatet är ett CORSAIR CMPSU-620HX  (620 W)

DVD/CD spelaren är en SONY/NEC  Rewritable/Laserwrite  AD7203S

Hårddiskarna för systemet är 2 stycken WESTERN DIGITAL RAPTOR 70Gb

När det finns lite tid o ork över ska de 2 systemdiskarna + 1ST 150Gb RAPTOR sättas i RAID 0+1

Lagringsmedia är 1 styck Western Digítal 750Gb + Western Digital 320Gb i externa fläktkylda alucases.

RAM minnena är 4 stycken CORSAIR DOMINATOR 1Gb 1066 Mhz 4-4-4-12

Fläktbestyckningen består av 6 QTECK 80mm, 2 stycken 120mm ZALMAN

Grafikkortet är ett HIS RADEON 3870 ICQ3 (Ska bli 1 till för SLI-konfig)

Processorn är en INTEL Duo Core 2,53Ghz överklockad till 3,1Ghz (x2)

Ljudkortet är ett CREATIVE SOUNDBLASTER AUDIGY 2 ZS

Just för tillfället körs allt på en COMPAQ 9500 19" (inköpspris 75:- som ny)

LÅDAN ÄR EN NORTH Q 2500 ACRYLBURK, HELT GENOMSKINLIG.


Det är kul med tekniska intressen, men det är DYRT!

Av Roger J - 21 januari 2009 17:39

Som jag skrev inatt, efter en natts sömn (nästan iaf), började jag med att göra exakt samma sak som vid det senaste försöket under natten till nu...


Den exaktheten belönades med exakt samma resultat, en felrapport som var svår att tyda. Så vad att göra? Efter ytterligare 4 försök med viss variation gav jag upp för en stund. Ringde upp Mattias på D1:an och berättade vad som hände vid installationsförsöken. Efter 2 viktiga tips om dels om hårddisken och dels spelaren, började försök nummer..ja det vette fan, men många försök blev det innan jag bytte ut hårddisken mot en sk raptordisk, en extrem snabb disk på 70Gb.


Vid första försöket med den nya raptordisken gick allt som på räls, ALLT gick nu att installera utan tjaffs. Enda skillnaden mellan diskarna var just hastigheten och att den första disken var på 320Gb. Jag vet fortfarande inte vilket fel det var som omöjliggjorde installationen på den större disken. Det enda jag och hjulben kunde komma på var att det var någon form av inkompabilitet mellan: Hårddisken - XP X64 - Moderkortet


Just det att inte veta VAD som felade vid de typ 14 försöken att installera XP X64 på det nya moderkortet är mycket frustrerande. Så har DU nå'n minsta lilla aning om vad som gick fel, kan du väl höra av dig med en kommentar.....


Hur som helst, nu är XP X64 installerad och allt fungerar...än så länge.

Av Roger J - 21 januari 2009 02:34

Nu ger jag upp för denna gången. Försöker imorgon igen med friska krafter, annars krossar jag skiten totalt.


Någon som känner igen denna felrapporten?

 0x0000003B(0X00000000C0000005,

0XFFFFF800011AAEBD,

0XFFFFFADF8E7F3120,

0X0000000000000000


Detta är det enda vetiga jag får ur skiten...

Av Roger J - 21 januari 2009 00:40

Jag kom visst lite från ämnet tidigare, det är lätt att göra det när man blir sidsteppad av sin egen dator. Jag skulle ju berätta att det mer eller mindre gick åt helvete, ja blåskärmen alltså.


Vad göra? Jag gav upp efter 5:e försöket, tyckte att det fick vara nog nu. Började misstänka att den nyinstallerade biosen var felaktig på något sätt, men visste inte hur jag skulle lösa problemet. Så vad göra? Enkelt! Jag ställde undan hela skiten o satte mig o kollade på lite Bones och CSI Miami. Det gjorde tydligen susen, för efter 2 timmar satte jag mig i köket med laptopen o läste på lite om 64-bits teknologin, Intels Duo Core processorer och om moderkortet.


Sedan kopplade jag ihop alla pryttlar, ställde om CMOS i 5 sekunder, startade upp, in  biosen, gjorde alla inställningaroch körde igång installationen av XP X64. När det enligt installationen var 8 minuter kvar, vad händer då?


Hela skiten hänger sig naturligtvis pga av inkompabilitet mellan programvara, moderkortet och DVD-spelaren/brännaren.


Vad fan gör man nu då?


Jo, man plockar fram en CD-DVD-spleare från 1999. Ju äldre grejor, desto enklare teknik.


Just nu håller hjulben på med att formatera min systemdisk, så om typ en kvart ska jag göra ett nytt försök med 'datorn från helvetet'. Läs fortsättningen av detta  äventyr i del 3.

Presentation

Omröstning

Tror du att PIRATPARTIET har någon chans i riksdagsvalet?
 JA
 NEJ
 VET EJ
 Bryr mig inte

Fråga mig

0 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
      1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14 15 16 17
18
19
20 21
22
23
24
25
26
27
28 29 30 31
<<< Januari 2009 >>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards