Direktlänk till inlägg 2 november 2008

AMD?

Av Roger J - 2 november 2008 10:42

Under ca 2 år har jag försökt att stoppa in såpass mycket vetskap och kunskap om hårdvaror för datorer, att jag nästan glömt bort att det finns 2 falanger. De 2 falangerna består av "anhängare" till de 2 stora processortillverkarna som INTEL och AMD. Jag har ju köpt loss INTEL prylar, processor och passande MK allteftersom Thomas vill byta upp sig eller skaffa "värre" grejor.


Då jag har ganska normala krav på datorhårdvara, det ska fungera och det ska fungera bra, har jag kunnat köpa loss grejorna på "avbetalning". Ja det är inga billiga pryttlar man ska ha för att kunna ligga i översta skiktet av clockers som Thomas vill tillhöra.


Hade han pengar nog så skulle det inte finnas plats att sova på för honom länge till inte. Nä då blidde det en SUPERDATOR med kvävekylning osv osv....


Pga det läget har jag liksom "glömt" bort den stora gruppen av AMD gamers! För om man vill bygga en speldator som är 'up to date' vad gäller anpassade mjuk- och hårdvaror för moderna spel, ja då får man ju inte glömma AMD. Sjukt låga priser, moderkorten ges mer eller mindre bort, processorerna då? Kostar de något? Nej, varför skulle de göra det... Naturligtvis kostar allt en massa pengar, men mindre pengar. Man får så jäkla mycket för pengarna.


Hahahahahahahahohohoho... Satt igår kväll och skummade datorbutikerna på nätet och kom fram till, att ska man bygga en gamerburk så är det AMD som gäller som processor och troligen ett MSI som moderkort. Plockade ihop en mycket kompetent gamerlåda för UNDER 2 300 kr! Naturligtvis tilkommer kostnader i form av låda, strömagregat, Cd/Dvd spelare... Kostnader som går från tusenlappen till vart fan man än vill komma.  Det går att lägga enorma summor i tillkostnader som t.ex lådan, kostnader som vida överstiger den kostnad som själva DATORN har... Det går att bygga en speldator som är helt ok för under 3 500 kr, med låda...


Jamen det ä'r ju inte mycket att fundera på när man kan få  2,65Ghz processor för 265 kr!!! Det bäst lämpade MK kostar 1100 kr!!


Så det verkar som om jag skulle kunna spara ihop till en riktigt schysst burk redan till februari/mars


Jamen vad är då "the downside" med AMD?


Tja... AMD går inte att överklocka lika hårt som INTEL... OCH?  Måste allt vara så jävla trimbart och häftigt? Räcker det inte med att datorn fungerar och att den fungerar bra dessutom?


Har nu kört en stundtals hårt speedad ABIT platta med en 2,53Ghz (överklock till 3002,7 Mhz i extremt stabilt läge)och har även NOLLAT burken 7 gånger, alltid lika roligt (NOT!), kanske är det dags att prova på något annat. Så troligen blir det en budgetburk som spränger mina ekonomiska kalklyler i vinter, men jag tror inte att det gör så mycket. Jag får ju värsta spelbrädan för en billig peng, dvs som om AMD vore gjort för mig och min plånbok och det blir inte ens hälften så dyrt som med en ABIT-platta.... Vart fan ska jag få de pengarna från? Åh så vare kylningen, hmm få se nu...LCS går loss på 800 men kväve är ju intressant och den danska heatpipekylaren med flytande metall kanske är nå't...

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Roger J - 18 augusti 2009 02:37

Ja när livet överraskar så kan vad som helst hända,och det är väl egentligen det enda jag behöver skriva. Ja att det som drabbade mig var Lisa och hon drabbar mig och överraskar mig varje vaken sekund......

Av Roger J - 17 augusti 2009 12:14

Sedan maj månad har jag inte haft anledning att skriva överhuvudtaget. Eftersom jag börjde med denna blogg/dagbog/gnällverkstad för att mitt liv var så... ja tomt. Hade ingenting att satsa mot, inget mål överhuvudtaget mot någonting... jag hade sluta...

Av Roger J - 4 april 2009 22:57

För inte allt för länge sedan (vill jag iaf inbilla mig), satt jag ibland och gjorde till ytan sett, enkla blandat o bandat som det kallades. Ett kassettband med musikutsnitt över vad man antingen gillade själv, som någon annan gillade mer eller som ...

Av Roger J - 4 april 2009 13:57

DENNA ARTIKEL ÄR KOPIERAD OCH EJ REDIGERAD EFTER HÄMTNING FRÅN  http://dennisjohansson75.webblogg.se/  .  HÄMTNINGEN AV ARTIKELN ÄR SKEDD PÅ http://dennisjohansson75.webblogg.se/ ÖNSKAN OCH TILLSTÅND FÖR PUBLICERING PÅ ANNAN PLATS ÄR DÄRMED GIVET. ...

Av Roger J - 8 mars 2009 11:35

En historia som likt så många andra historier avspeglar det tyranniska beteendet i olika religioner rullas nu upp för omvärlden, en omvärld som nätt o jämt noterar denna händelse i små tidningsnotiser det sinnessjuka som sker runt oss i varje sekund ...

Presentation

Omröstning

Tror du att PIRATPARTIET har någon chans i riksdagsvalet?
 JA
 NEJ
 VET EJ
 Bryr mig inte

Fråga mig

0 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
          1 2
3
4 5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17 18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
<<< November 2008 >>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards