Direktlänk till inlägg 23 november 2008

Vinter OCH reccessesion... Huvvaligen...

Av Roger J - 23 november 2008 12:43

Vintern har kommit till Strängnäs och den har kommit för att stanna. En rå, njae..snarare sjörå kalldimma rullar in tidigt över land vid den tidiga morgonen med rimfrost i luften som faller likt ett kristallregn på den sedan en vecka tillbaka isbelgda marken.


Så länge denna sjöråheten är i luften är det inte lockande att sätta sig på cykeln för att åka till mjölkkiosken. Oavsett klädsel så fryser man röven av sig, i alla fall så länge man cyklar för tar man bilen är det ju en helt annan historia.


Fast behovet att ta cykeln till affären är min verklighet, oavsett vad jag själv tycker om att behöva cykla till Konsum vid nio på möran...fy helvete vad kallt det var, och bara 2 minus! Helt jävla sjukt.... Fast om ett par veckor försvinner råheten ur luften, bara isen lägger sig på Mälaren... Fast om det blir som i fjol så dröjer det till EFTER jul innan isen har lagt sig ute på öppet vatten och ännu längre innan isen lägger sig inne i fjärdarna och bland öarna.


Förra vintern var det öppet vatten hela vintern... Det är inte som det borde vara... Klimatförändringen blir bara alltmer påtaglig. Vintern blir kortare, om det överhuvudtaget blir vinter, så som vi minns den från typ 60-talet iaf.. Den första förändringen som jag själv la märke till var att det alltmer sällan låg kvar snö över påsken i karlstad och det var i början av 80-talet som jag gjorde den noteringen. Numera finns det sällan snö före jul i karlstad, om det överhuvudtaget faller någon snö som stannar kvar och inte regnar bort efter någon dag eller så...


I Mora som jag bott i 11 år föll snön som förr...nästan iaf... För 12 år sedan började snöbristen kosta alltmer pengar. Att lagra så stora mängder snö som Vasaloppet behöver för att ha vetskapen om att det kommer att gå att köra ett lopp, kostar miljoner. Den ska lagras men framförallt ska den ju köras ut vid behovet och det är inte gratis. Jag spår härmed att Vasaloppet som vi känner till tävlingen i dess nuvarande utformning, att tävla på snö, kommer att vara försvunnen senast 2020...Tyvärr blir det nog så.

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Roger J - 18 augusti 2009 02:37

Ja när livet överraskar så kan vad som helst hända,och det är väl egentligen det enda jag behöver skriva. Ja att det som drabbade mig var Lisa och hon drabbar mig och överraskar mig varje vaken sekund......

Av Roger J - 17 augusti 2009 12:14

Sedan maj månad har jag inte haft anledning att skriva överhuvudtaget. Eftersom jag börjde med denna blogg/dagbog/gnällverkstad för att mitt liv var så... ja tomt. Hade ingenting att satsa mot, inget mål överhuvudtaget mot någonting... jag hade sluta...

Av Roger J - 4 april 2009 22:57

För inte allt för länge sedan (vill jag iaf inbilla mig), satt jag ibland och gjorde till ytan sett, enkla blandat o bandat som det kallades. Ett kassettband med musikutsnitt över vad man antingen gillade själv, som någon annan gillade mer eller som ...

Av Roger J - 4 april 2009 13:57

DENNA ARTIKEL ÄR KOPIERAD OCH EJ REDIGERAD EFTER HÄMTNING FRÅN  http://dennisjohansson75.webblogg.se/  .  HÄMTNINGEN AV ARTIKELN ÄR SKEDD PÅ http://dennisjohansson75.webblogg.se/ ÖNSKAN OCH TILLSTÅND FÖR PUBLICERING PÅ ANNAN PLATS ÄR DÄRMED GIVET. ...

Av Roger J - 8 mars 2009 11:35

En historia som likt så många andra historier avspeglar det tyranniska beteendet i olika religioner rullas nu upp för omvärlden, en omvärld som nätt o jämt noterar denna händelse i små tidningsnotiser det sinnessjuka som sker runt oss i varje sekund ...

Presentation

Omröstning

Tror du att PIRATPARTIET har någon chans i riksdagsvalet?
 JA
 NEJ
 VET EJ
 Bryr mig inte

Fråga mig

0 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
          1 2
3
4 5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17 18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
<<< November 2008 >>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards