Alla inlägg den 29 september 2008

Av Roger J - 29 september 2008 13:31

Under många år var jag av den övertygelsen att pc-spel av typen "spring o skjut action" knappast var något att lägga tid på. Nu har jag  ändrat åsikt i det ämnet... Jag har alltsedan min egen "datastart" 1994-95, enbart spelat spel av kategorin "tänk först agera sedan", typ golf, schack, biljard o dart. Enkla men mycket avancerade och komplexa... intelligenta spel helt enkelt. Medan ALLA spel av kategorin spring o skjut enbart var för tankeslöa individer.... fast så är det ju inte, eller ... är det ändå så..?


Jag måste nog ändå få göra en markering om VARFÖR jag har en...ja ska vi kalla det "gammal" syn på just skjut o springspel. Som 'hobby' och social sysselsättning sysslade jag med pistolskytte under några år. Som både instruktör och som tävlingsskytt fick jag erfarenheter av skytte som sport, men även förstahands och andrahandsuppgifter om vad som har hänt och vad som HÄNDER vid en vapen"olycka". Jag har sett lite för mycket av vad vapen kan åstadkomma med både förövaren och offren för dem.


Jag är idag en stark motståndare till att det inte finns en psykologisk undersökning av dem som vill ha en vapenlicens. En undersökning som skulle kunna hitta några av dem som INTE borde ha ett vapen tillgängligt. Jag menar inte typ en sk "liten sinnesundersökning". 


Nej snarare en undersökning av typen ingående hälsoundersökning, där även frågor om det psykologiska måendet får ställas utan UTAN att de direkt pekar ut den tillfrågade såsom "störd" eller annat.


Ähh skit i det, det är idag så lätt och billigt att skaffa ett handeldvapen, så de som har licens för just detsamme, utgör endast några få promille avv alla de som skjuter med ett handeldvapen


Min omvärdering av min urgamla åsikt började med att jag fick möjligheten att kunna inneha en hemmaversion av 'superdator'. En pc med mer hastighet och minnesresurser än vad som egentligen behövs. Ett grafikkort som enbart det har tillräckligt med minnesresurser för att kuna spela de mest krävande spel som finns på marknaden. Då först kom det för mig udda och skjutroliga in i mina spelval.


Det första avancerade "spring o skjut" spel som jag installerade på min nya pc-bulle, var "RECON - Advanced Warfighter". Ett mycket smart spel. Krävande både i tänket och agerandets. Inte bara o springa o skjuta där inte, närru, så enkelt skulle det inte bli. Tack vare att Recon är ett såpass krävande taktikspel har jag fått en mycket grundlig duvning i detta med spring o skjut-taktiken. Finns väl egentligen bara en regel att följa, STÅ ALDRIG STILL - DÅ DÖR DU!


När min gummibrorsas systerson (benämnd härefter som 'R')fick använda Thomas dator för att spela Counterstrike blev jag lite nyfiken på vad som kunde få en 13-åring att sitta nästan helt stilla under 14 timmars spelande. Förutom en påtvingad matpaus efter ca 7 timmars spelande, och det var under 'gnöl' från R's sida.... var det enbart den ansamlade vätskemängden som fick R till att ta en liten paus då o då...ja att pissa alltså om du inte fattade direkt...


Såå... jag laddade in Counterstrike - Source, loggade in och började spela....i 4 sekunder levde jag i den virtuella världen. Mer behövdes inte för att väcka revanschlusten och hämdbegäret, nu jävlar ska ni få känna på svenska stålet....typ....


Så nu spelar jag väl mest halflife iof, 2-3 timmar varje dag/kväll beroende på när jag får tid över. CS lockar väl inte sååå mycket då det är en helt annan 'energinivå' på de banor jag varit in å nosat litet på. HL kräver lite mer taktik och tänk så det spelet passar väl mig väl mest av de jag provat på.


Så nu får det vara bra med ordbajseri, för nu ska jag spela lite...

Tidigare månad - Senare månad

Presentation

Omröstning

Tror du att PIRATPARTIET har någon chans i riksdagsvalet?
 JA
 NEJ
 VET EJ
 Bryr mig inte

Fråga mig

0 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29 30
<<<
September 2008 >>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards