Direktlänk till inlägg 25 september 2008

3225 kronor

Av Roger J - 25 september 2008 12:49

Jag lever på det som försäkringskassan betalar ut varje månad under beteckningen "sjukersättning". Låt mig få berätta hur det är att överleva på 50%-ig "sjukersättning". För det första är det ju förtidspension jag talar om och det säger jag inget om, eftersom jag ÄR skadad och HAR ont till en sådan grad att enbart vardagsbestyren, laga mat, tvätta, städa o diska samt handla, tar så mycket ork pga värken att tidvis måste jag strunta i sådana saker då jag helt enkelt inte klarar av att bemästra värkattackerna.


Varje månad utbetalas den hissnande summan; 3295 kronor efter skatt. WOW! Jippi! Här ska shoppas... Eller hur är det egentligen att överleva på en summa som är LÄGRE än fattigdomsgränsen per månad. Enkelt, jag trollar med knäna! Nej, seriöst så är det ett litet helvete varje månad att försöka få det att gå ihop.


Tack vare min mor och mormor som lät mig vara närvarande i köket under matlagningen, det gjorde mig tidigt intresserad av att tillaga mat. Jag har även under årens gång tillförskansat mig en avsevärd mängd kunskap i just hur man bör tillreda maten. Mor lärde mig även hur man ska ta tillvara det som naturen kan ge oss i form av råvaror såsom frukt och grönsaker samt kött vilket man genom arbete får hemgjord saft, sylt och annat att lägga i skafferiet.


Med den kunskapen som bas är det ganska lätt att komponera nya recept och leka kock i köket. Det är iaf sällan som jag misslyckas komplett, men det händer att resultatet blev annorlunda mot det recept jag hade tänkt fram. Då är det bara att börja om...en annan dag, för idag blir det snabbmakaroner och falukorv!


I värsta fall om inte pengarna räcker hela månaden, då blir det ofta gröt. Gröt är idag en maträtt satt på undantag av de flesta. Fast om man startar dagen med typ 2 tallrikar havregrynsgröt kommer man absolut orka igenom hela dagen vilket för mig ofta räcker.


Trots matlagningskunskapen, trots planering och trots en mångårig vetskap via erfarenhet om hur jobbigt det är att gå hungrig flera dagar i sträck, trots allt jag varit med om, lik förbannat händer det då o då att det varken finns pengar eller mat. Då är det fan i mig inte så kul att vara mig......


 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Roger J - 18 augusti 2009 02:37

Ja när livet överraskar så kan vad som helst hända,och det är väl egentligen det enda jag behöver skriva. Ja att det som drabbade mig var Lisa och hon drabbar mig och överraskar mig varje vaken sekund......

Av Roger J - 17 augusti 2009 12:14

Sedan maj månad har jag inte haft anledning att skriva överhuvudtaget. Eftersom jag börjde med denna blogg/dagbog/gnällverkstad för att mitt liv var så... ja tomt. Hade ingenting att satsa mot, inget mål överhuvudtaget mot någonting... jag hade sluta...

Av Roger J - 4 april 2009 22:57

För inte allt för länge sedan (vill jag iaf inbilla mig), satt jag ibland och gjorde till ytan sett, enkla blandat o bandat som det kallades. Ett kassettband med musikutsnitt över vad man antingen gillade själv, som någon annan gillade mer eller som ...

Av Roger J - 4 april 2009 13:57

DENNA ARTIKEL ÄR KOPIERAD OCH EJ REDIGERAD EFTER HÄMTNING FRÅN  http://dennisjohansson75.webblogg.se/  .  HÄMTNINGEN AV ARTIKELN ÄR SKEDD PÅ http://dennisjohansson75.webblogg.se/ ÖNSKAN OCH TILLSTÅND FÖR PUBLICERING PÅ ANNAN PLATS ÄR DÄRMED GIVET. ...

Av Roger J - 8 mars 2009 11:35

En historia som likt så många andra historier avspeglar det tyranniska beteendet i olika religioner rullas nu upp för omvärlden, en omvärld som nätt o jämt noterar denna händelse i små tidningsnotiser det sinnessjuka som sker runt oss i varje sekund ...

Presentation

Omröstning

Tror du att PIRATPARTIET har någon chans i riksdagsvalet?
 JA
 NEJ
 VET EJ
 Bryr mig inte

Fråga mig

0 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29 30
<<<
September 2008 >>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards