Alla inlägg den 28 december 2008

Av Roger J - 28 december 2008 09:08

OBS! DETTA INLÄGG ÄR UNDER SKRIFT OCH REDIGERING EJ KLAR....


Snart har det gått 33 år sedan jag ställde mig på en skateboard första gången.. fast det var ju inte riktigt sant när jag tänker efter... Första gången var när en klasskamrat, Jonas Ekemark, hade varit till USA och kom hem med en COYTE II. Måste ha varit sommaren 1972 eller 73. Fick prova skatboarden en kort stund, och tänkte sedan inte så mycket mer på det. Förrän sommaren 1976. Skateboardflugan hade kommit till Sverige och

alla måste ha en och de flesta lyckades få tag på en till då dyra pengar. En Coyote II, helt i plast men med fungerande trucks och hjul, kostade redan 1976 drygt 200:-. Min första riktiga proffsboard, en Cryptonic, fullständigt oförstörbar, gav jag 1500:- för 1978. Då var den helt naken, inga trucks eller grippers eller nå't... Inte ens grepptejp på ytan. Idag tjackar ungarna skräp för 200-300:- och gnäller det går sönder.


Samma år, 1976, bildades Karlstads Skate Boards Klubb KSBK. Lokalerna blev Färjestads Hockeklubbs egen butik, styrelsen bestod i bl.a några spelare från Färjestad hockelag. Var kanske ett sätt att få kontakt med blivande hockespelare, skateboarding var ju väldigt säsongsbetonat på den tiden.


Så gissa om mitt hjärta slog ett eller två slag extra när jag via nätupplagan av NWT fick läsa om att Karlstad begåvats med en skateboard slash BMX hall! Helt nybyggd dessutom!


Såvitt jag har förstått så har området intill Tingvalla bandyplan, byggtd ut med ett antal hallbyggnader. Det fanns sedan 70-talet en ganska stor hal, Blå hallen, avsedd för tennis och squash, byggd alldeles intill bandyplanen. En annan sak som slår mig är att skateboardingen har återvänt till Wåxnäs. Det första området som karlstad Kommun gav tillstånd till Skateboardklubben att använda, var just Tingvalla bandyplan. Så idag, bara några hundra meter har skateboardingens utövare i Karlstad fått ett "hem" som de ska få behålla under låååång tid...äntligen.


Trots att det idag passerat mer än 30 år sedan jag var aktiv åklare, så får jag ett leende varje gång jag ser någa grabbar (o tjejer) tar sig en repa på boarden genom stans trottoarer på sin väg bort till regemetet, för det är där som Strängnäs skateboardare får nöja sig med att åka lagligt och ha tillgång till lite ramper. Platsen är en ombyggd utomhustennisplan typ 20 x 30 meter, inte mycket plats att samsas på för skateboarders och BMX tricksters.


Jag önskar verkligen att Strängnäs ungdomar får samma chans som ungdomarna i Karlstad till att få åka och utöva sin sport någorlunda obehindrat. Fast... det tog karlstads ungdomar 30 år att få en egen hall att åka BMX och skateboarding inomhus under vintern. Så vi får väl se i framtiden om det har byggts en hall för det ändamålet i Strängnäs...typ år 2039.

Presentation

Omröstning

Tror du att PIRATPARTIET har någon chans i riksdagsvalet?
 JA
 NEJ
 VET EJ
 Bryr mig inte

Fråga mig

0 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15 16
17
18
19
20
21
22
23
24 25 26 27 28
29
30
31
<<< December 2008 >>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards