Direktlänk till inlägg 20 december 2008

Dansbandskampen 2008

Av Roger J - 20 december 2008 21:33

Det kunde jag ge mig faaan på!! Ja att Larz Kristerz från Älvdalen, Dalarna, skulle röstas fram av 53% av de röster som delades ut bland de som gått till finalen i DansBandsKampen 2008.


Larz Kristerz är en P A R O D I på den svenska dansbandsstilen under 70-talet. Inte musiken så mycket som kläderna och själva dansbandsstilen och i och med den utpräglade klädstilen, är Lars Kristerz mycket svåra att glömma bort. Att de fick så mycket röster tror jag hänger ihop med just den detaljen, de är svårglömda och dt är väl motsvarigheten till så gott som alla andra band, för ingen särskiljer sig från nåt annat band, musiken är för lika för det. Så vad är egentligen kvar att använda sig av för att ge ett bestående minne om inte kläderna.


Under hela min barndom och mer eller mindre alla mina tånårsår, tillbringade jag uppe i Jämtland hos min mormor. Under resan dit spelade min hädagågne far enbart sådan musik som jag hatar så fruktansvärt mycket (just på grund av alla musikaliska tortyr resor), under alla 68 milen och under hela sommarvistelsen spelades denna musik och naturligtvis alla 68 milen hem til Karlstad. Sedan fortsatte den musikaliska tortyren vid ständigt återkommande små musikfestivaler under resten av året. Detta pågick tills jag hade pengar nog att köpa en stereo och hörlurar...freedom!!


Så tro mig, jag verkligen avskyr den där skitmusiken, inget att göra nå't åt. Ändå har det varit intressant att studera det fenomen som Dansbandskampen ändå blev. Varför? Jag bor alldeles bredvid den "hockeyhall" som skiten sänds från här i Strängnäs. Egentligen är det ingen sportarena, utan en jättelik frikyrklig församlingssal som tidigare tillhörde Jehovas Vittnen.


För varje lördag har antalet bilar som stod runt hallen bara ökat i antal. Jag förstod tidigt att det skulle bli ett jävla hallå om programmet, sveriges befolkning är ju beroende av att musiken finns till. Hur skulle det annars bildas naturligt träffade par som kommer att bilda familj o en framtid tillsammans, i bästa fall då, kanske jag ska tillägga.


Hur många av oss i 35-50 års ålder skulle finnas till om våra föräldrar inte hade träffats på dansen vid helgvilan från arbetet. Detta gäller alltså min generation som föddes under 60-talet.


Det fanns ju inte så många alternativ till umgänge utan krav, dansplatsen blev oftast den plats där man samlades och umgicks.

Exakt samma sak saker idag men på så många fler platser. Som internet t.ex, kontaktannonser på nätet är en enorm marknad som alt fler använder sig av. Men inget kan slå dansen som mötesplats och det syns i tittarsiffrorna för DBK 2008, låt oss hoppas för födslotalets skull, att DBK 2009 blir en lika stor succe även under 2009.


Fast jag tycker att det är extremt märkligt att det anses att det går att tävla i musikformen "dansbandsmusik". En mer opersonlig musikform får man leta efter, men i tävlan är det ju oftast individualiteten som kan skörda framgång. Klart att Larz Kristerz sätter sig i minnet lite extra pga att de valt att parodisera just den specifika utrycksform som grasserade under 70-talet bland så gott som ALLA dansband, nämligen deras uniformer.


Deras sjukt fula scenklädern (och perukerna), har visat sig vara ett kitschigt val men som hjälpte till att skörda den eftertraktade titeln "Årets dansband 2008". Ja men deras musik då? Tjaa, som alla andra band, vare sig de som deltog eller de som inte kom med skiljer sig från mängden. Skillnaden låg snarast i att Larz Kristerz satte sig lite lättare i minnet då deras klädsel var just så utmärkande.


PS. Jag avskyr dansbandsmusiken till den dag jag dör, så det så! DS

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Roger J - 18 augusti 2009 02:37

Ja när livet överraskar så kan vad som helst hända,och det är väl egentligen det enda jag behöver skriva. Ja att det som drabbade mig var Lisa och hon drabbar mig och överraskar mig varje vaken sekund......

Av Roger J - 17 augusti 2009 12:14

Sedan maj månad har jag inte haft anledning att skriva överhuvudtaget. Eftersom jag börjde med denna blogg/dagbog/gnällverkstad för att mitt liv var så... ja tomt. Hade ingenting att satsa mot, inget mål överhuvudtaget mot någonting... jag hade sluta...

Av Roger J - 4 april 2009 22:57

För inte allt för länge sedan (vill jag iaf inbilla mig), satt jag ibland och gjorde till ytan sett, enkla blandat o bandat som det kallades. Ett kassettband med musikutsnitt över vad man antingen gillade själv, som någon annan gillade mer eller som ...

Av Roger J - 4 april 2009 13:57

DENNA ARTIKEL ÄR KOPIERAD OCH EJ REDIGERAD EFTER HÄMTNING FRÅN  http://dennisjohansson75.webblogg.se/  .  HÄMTNINGEN AV ARTIKELN ÄR SKEDD PÅ http://dennisjohansson75.webblogg.se/ ÖNSKAN OCH TILLSTÅND FÖR PUBLICERING PÅ ANNAN PLATS ÄR DÄRMED GIVET. ...

Av Roger J - 8 mars 2009 11:35

En historia som likt så många andra historier avspeglar det tyranniska beteendet i olika religioner rullas nu upp för omvärlden, en omvärld som nätt o jämt noterar denna händelse i små tidningsnotiser det sinnessjuka som sker runt oss i varje sekund ...

Presentation

Omröstning

Tror du att PIRATPARTIET har någon chans i riksdagsvalet?
 JA
 NEJ
 VET EJ
 Bryr mig inte

Fråga mig

0 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15 16
17
18
19
20
21
22
23
24 25 26 27 28
29
30
31
<<< December 2008 >>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards