Direktlänk till inlägg 5 oktober 2008

Het externdisk och lösningen...

Av Roger J - 5 oktober 2008 22:22

Under en längre tid har letandet efter en effektiv kylteknik för den externa disken då och då poppat upp med olika idéer och designer. Sökandet på webben lönar sig alltid, om man nu tycker att man har råd... Det finns alltid rätt saker att köpa, bara man har pengar vill säga...


De kyltekniker som finns handlar oftast om en monterad fläkt inuti lådan, oftast en liten 40x40 mm fläkt, alldeles för liten enligt inställningen "tillräckligt är fär lite medans för mycket är bättre". Varför nöja sig med en dyr fungerande kylning i den externa disklådan, när man kan bygga bättre själv, helt utan kostnader...


Så vad göra när den F.A.Porsche designade externa disklådan mer eller mindre 'glöder' efter några timmar på bordet och pengarna lyser med sin frånvaro. Jo man tömmer alla lådor och skrymslen på allt som kan vara till användning och plockar fram de rätta verktygen och löser problemet.


Med en 80x80mm fläkt, en ståltrådförstärkt aluminiumslang, några slangklämmor och överblivna fläkthållare (rester av en sponsring från Datorkompaniet) samt 4-5 timmars pulande med en Dremmel, borrar, fil, tänger, lödkolv och lödtenn samt en massa svordommar och kliande i huvudet, samt Thomas som bollplank för idéerna som dyker upp i min allt som oftare sprängvärkande skalle. Blidde det en (bara nästan), överraskande effektiv kylning i den externa disklådan.

Jo, inte att glömma allt oväsen som Thomas fick stå ut med under 'problemlösningens arbete'.


Från att ha varit VARM, ja nästan FÖR het ibland, är nu lådan...tja..gissar på max 30-33 grader celsius på utsidan, där den tidigare har varit minst 45-50 grader (eller ännu mer), efter 2-3 timmar, vilket sliter enormt mycket i onödan på själva hårddisken.


Även överföringshastigheten blir sämre då elektroner rör sig långsammare för varje ökad värmegrad och att inte förglömma, alla felskrivningar som man slipper samt "hängningar".


Montaget var i sak ganska enkelt men krävde mycket pulande och jobbande med detaljerna för att det skulle både fungera felfritt och inte se ut som något försök bara.

 Jag monterade även några 'fötter på undersidan vilket ger en rejäl förbättring av luftningen även till undersidan.


Jag finner det dock märkligt att en externlåda med disk på 250Gb till en inköpskostnad på 1000:-, designad av F.A PORSCHE designbyrå, INTE lyckats få till en effektivt fungerande kylning. Den saken får man antingen betala dyrt för, eller så får man fixa lösningen själv. Ja en liten fläkt får man väl för typ 40-60:-, men glöm inte bort POSTFÖRSKOTTSAVGIFTEN SAMT FRAKTEN. Som oftast blir kostnaden i ett sådant fall... tja ungefär såhär; fläkt 45:-, frakt&postavgift på 120 - 160:-. I värsta fall alltså så mycket som 200:- för EN STYCK JÄVLA FLÄKT!!


Jag kan väl få påstå att lösningen på det lilla värmeproblemet är löst med en viss brutal återvinningsstyle...Eller vad tycker du?


Jag ska väl inte förneka att pulandet hade ett pris, ja inte i pengar men i värk. Mina alltmer värkande händer får en riktig prövning när de används till den finmotorik som de en gång asågs för. Det är nu många år sedan jag kunde använda mina händer utan kraftig pulserande värk i nästan alla fingerleder, ledlåsningar och så kraftiga sendrag att jag ibland får använda mer eller mindre milt/kraftigt våld för att få låsningarna att upphöra. det är EXTREMT smärtsamt att få kramp OCH sendrag samtidigt... Ännu mer smärsamt är det att få dem att "försvinna"... Läs mer i "Kärringvärk och ischias".


Behöver du fläktar SKA du gå till http://www.gtek.se  De är billigast i Sverige på både lådor och fläktar plus en massa annat smått & gott. Ex. 4 st 80x80mm fläktar, med dubbla kullager för 100:-!

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Roger J - 18 augusti 2009 02:37

Ja när livet överraskar så kan vad som helst hända,och det är väl egentligen det enda jag behöver skriva. Ja att det som drabbade mig var Lisa och hon drabbar mig och överraskar mig varje vaken sekund......

Av Roger J - 17 augusti 2009 12:14

Sedan maj månad har jag inte haft anledning att skriva överhuvudtaget. Eftersom jag börjde med denna blogg/dagbog/gnällverkstad för att mitt liv var så... ja tomt. Hade ingenting att satsa mot, inget mål överhuvudtaget mot någonting... jag hade sluta...

Av Roger J - 4 april 2009 22:57

För inte allt för länge sedan (vill jag iaf inbilla mig), satt jag ibland och gjorde till ytan sett, enkla blandat o bandat som det kallades. Ett kassettband med musikutsnitt över vad man antingen gillade själv, som någon annan gillade mer eller som ...

Av Roger J - 4 april 2009 13:57

DENNA ARTIKEL ÄR KOPIERAD OCH EJ REDIGERAD EFTER HÄMTNING FRÅN  http://dennisjohansson75.webblogg.se/  .  HÄMTNINGEN AV ARTIKELN ÄR SKEDD PÅ http://dennisjohansson75.webblogg.se/ ÖNSKAN OCH TILLSTÅND FÖR PUBLICERING PÅ ANNAN PLATS ÄR DÄRMED GIVET. ...

Av Roger J - 8 mars 2009 11:35

En historia som likt så många andra historier avspeglar det tyranniska beteendet i olika religioner rullas nu upp för omvärlden, en omvärld som nätt o jämt noterar denna händelse i små tidningsnotiser det sinnessjuka som sker runt oss i varje sekund ...

Presentation

Omröstning

Tror du att PIRATPARTIET har någon chans i riksdagsvalet?
 JA
 NEJ
 VET EJ
 Bryr mig inte

Fråga mig

0 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
   
1
2
3
4
5
6
7
8
9 10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20 21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Oktober 2008 >>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards