Direktlänk till inlägg 6 oktober 2008

Kärringvärk eller trasiga händer...?

Av Roger J - 6 oktober 2008 05:06

När städgummorna förr klagade på värk i händer, knän och rygg, fick de ofta höra att det var bara något som "satt i huvudet" För hur skulle det bli om alla kvinnor som "gnällde" om lite värk skulle få det de egentligen behövde, sjukpension och smärtvård. Jo en mycket stor räkning att betala och det är väldigt svårt för en politiker att förorda en eventuell höjning av skatten för att kunna rehabilitera en massa kärringar som gnäller över lite värk.


Så var det förr.... Idag är det värre. Även de som har en erkänd skada kan idag revideras av försäkringskassans "förtroendeläkare", friskskrivas till en mindre procent, men lik förbannat tvingas idag människor att "försöka göra någon nytta i samhället och inte bara kosta en massa pengar".


Jag har själv erfarenheter av smärtor som inte går att peka på då de mer eller mindre är osynliga och det som inte syns finns ju inte, iaf enligt förtroendeläkarna på landets försäkringskassor. Som tur är HAR jag även skador som INTE går att förneka då det är synliga och det rejält.


Så trots de är erkända (2 bilolyckor inom 1 mminut), kan jag fortfarande inte "bevisa" de andra smärtorna. Som nu när jag har skrivit på tangentbordet under ca 45 minuter i uppdateringen av min lilla egoblogg.


Det är sällan jag får sova på natten, värken kommer och går som värst då. Så jag inväntar 9 gånger av 10 att det ska bli morgon. Sömnen varierar, men oftast består den av 3 - 3 1/2 timmars sömn fördelat under ca 5-6 timmars sängliggande. Somna...vakna...somna...vakna... Varje gång kroppen måste ändra ställning vaknar jag av smärtsticken och smärtvågorna... Som bäst kanske 40 minuters sömn i ett sträck... Fy fan! Sömntabletter då? hahahahahahahaha...nä varför ska jag få sömnhjälp för, man kan ju bli BEROENDE av dem! TILL VILKEN SKADA DÅ? Skriv gärna en kommentar och berätta om jag har fel... Ja...jo...just det...smärtstillande tabletter då, det finns ju, varför tar jag inte sådana? JAG FÅR INGA, FÖR LÄKARNA ÄR SÅ JÄVLA RÄDDA ATT MAN SKA BLI BEROENDE AV DEM. Jag som trodde att det var ett val som var upp till mig att göra...


"Lindra lidande och undvika att göra skada", Så har jag för mig att en mening går i den "ed" som läkarkårens medlemmar en gång lät rinna över sina läppar. En inställning som man hävdar att läkarvetenskapens första riktiga läkare Hippokrates anses företräda. Tyvärr är det ju ingen tvingade ed som läkarna måste erlägga för att få bli läkare. Fast det är kanske så det borde vara. Att läkaren har ett visst fastlagt ansvar gentemot ALLA sina kommande patienter INNAN de möter sin första riktiga patient i sin karriär.


Det mest smärtsamma var nog ändå läkarens reaktion på mitt besök vid vårdcentralen för 2 år sedan. Jag hade sökt mig dit då jag hade haft en längre period med extrem smärta och låsningar av fingrar och handled. "Hittar inget fel - då är det inget fel.....". "Ja ja ja, jag skickar dig ändå en remiss till Eskilstuna lassarett eftersom du TJATAR så om denna "värk" jag inte kan finna orsaken till. Då tyckte jag prescis som läkaren sade, att det nog var inget, bara inbillning, "kärringvärk".... Så när remissen kom struntade jag i alla signaler och kastade remissen, fick ett krav på 200:- en månad senare. Nu, och en mycket lång tid tillbaka känner jag mig som en inbilsk idiot som inte åkte iväg och röntgade händerna och fick en ortoped att kolla dem.


Om en duktig läkaren med yrkesstolhet kunde komma i min väg ändå. En läkare som skulle lyssna utan fördomar och förbestämda åsikter om vad som felar. Istället ska denne läkare UNDERSÖKA allt som händer kan påverkas av när det gäller arbete med extrema vibbrationer, kall luft, kallt vatten och extremt långa arbetspass som innehåll i arbetet. För jag vet var skadorna har sitt egentliga ursprung.


Mellan 1980 och 1983, arbetade jag med just det som huvudsakligt innehåll i mina uppgifter. Jag arbetade med sk industrisanering. Spolade rent i alla former av kemcisterner och rör på pappersbruk och sockerbruk, samt högtryckspolade upp till 2oo meter långa fartyg i nå'n av Götaverkets torrdockor i Göteborg. Upp till 800 bars tryck, kallt vatten, vibbrerande trycklansar, 36 timmars arbetspass med mycket korta raster i en mycket farlig och ofta kall miljö. Självklart hände det många tillbud och det är detta arbete som grund som har gett mig det mycket smärtsamma tillstånd som mina händer befinner sig i.

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Roger J - 18 augusti 2009 02:37

Ja när livet överraskar så kan vad som helst hända,och det är väl egentligen det enda jag behöver skriva. Ja att det som drabbade mig var Lisa och hon drabbar mig och överraskar mig varje vaken sekund......

Av Roger J - 17 augusti 2009 12:14

Sedan maj månad har jag inte haft anledning att skriva överhuvudtaget. Eftersom jag börjde med denna blogg/dagbog/gnällverkstad för att mitt liv var så... ja tomt. Hade ingenting att satsa mot, inget mål överhuvudtaget mot någonting... jag hade sluta...

Av Roger J - 4 april 2009 22:57

För inte allt för länge sedan (vill jag iaf inbilla mig), satt jag ibland och gjorde till ytan sett, enkla blandat o bandat som det kallades. Ett kassettband med musikutsnitt över vad man antingen gillade själv, som någon annan gillade mer eller som ...

Av Roger J - 4 april 2009 13:57

DENNA ARTIKEL ÄR KOPIERAD OCH EJ REDIGERAD EFTER HÄMTNING FRÅN  http://dennisjohansson75.webblogg.se/  .  HÄMTNINGEN AV ARTIKELN ÄR SKEDD PÅ http://dennisjohansson75.webblogg.se/ ÖNSKAN OCH TILLSTÅND FÖR PUBLICERING PÅ ANNAN PLATS ÄR DÄRMED GIVET. ...

Av Roger J - 8 mars 2009 11:35

En historia som likt så många andra historier avspeglar det tyranniska beteendet i olika religioner rullas nu upp för omvärlden, en omvärld som nätt o jämt noterar denna händelse i små tidningsnotiser det sinnessjuka som sker runt oss i varje sekund ...

Presentation

Omröstning

Tror du att PIRATPARTIET har någon chans i riksdagsvalet?
 JA
 NEJ
 VET EJ
 Bryr mig inte

Fråga mig

0 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
   
1
2
3
4
5
6
7
8
9 10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20 21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Oktober 2008 >>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards