Direktlänk till inlägg 7 januari 2009

Vinterhumöret...

Av Roger J - 7 januari 2009 19:25

är inte det bästa, inte idag... Kallt o rått, tror inte att isen kan ha lagt sig fullständigt på Hjälmaren än. Det är alldeles för rå luft för att det ska hunnit ske. Vintervädret här i Strängnäs är i princip exakt som i och runt karlstad, det vill säga, att så länge det finns större öppet vatten (Vänern, Hjälmaren), är luften rå och därmed fryser man arslet av sig redan vid -10C.


Det innebär att man måste pälsa på sig ordentligt bara för att gå ut. Sedan ska jag ju även klara av kylan när när jag sätter mig på hojjen o trampar upp till "city" för att handla. Skulle jag ta bussen varje gång skulle det gå ungefär 350:- i månaden och det finns inte i min plånbok, så jag cyklar nästan alltid. Ok, jag har satt en nedre temperaturgräns vid -20C, där är det nästan farligt att vara ute o cykla. Lätt att få köldskador, så det gäller verkligen att klä sig rätt som cyklist.


Sedan när jag väl är framme så gäller det ju att plocka av sig så mycket som möjligt, så att inte värmeflashen som garanterat kommer efter cykelturen slår omkull mig bokstavligen. Det blir lite värme energi om man så säger, som ska luftas bort, annars får man väl "bada" i kläderna när man går runt o handlar.


Idag är det tredje dagen i rad som jag får jobba med pc-burken för att den ska kunna fungera som den ska. Men inte då... djävulskapet fortsäter att krångla, men lite mindre för varje gång jag sätter mig o åtgärdar några stycken av alla buggar som uppstod i senaste återinstallationen. En installation som tog 27 timmar innan jag lyckades få igång ett av de 4 operativsystem jag har tillgång till.


XP 32-bit SP2 sv funkade inte, XP 64-bit Media edition eng funkade inte, UBUNTU 8.7  funkade inte, samma sak med XP 64-bit Pro Edition funkade inte heller. Då tog jag fram mitt ärliga XP sv SP2 Pro, som inte har gått att installera överhuvudtaget på 7 olika försök. I ren desperation, att allt förarbete var gjort spelade en viss roll i sammanhanget, sa jag till T: "Ähh, vi stoppar i skiten o stoppar skivan på sekunden när fele är på G. Mycket riktigt, på första försöket fick vi igång skiten efter MYCKET strul även med den installationen.


Installationen blev inte heller denna gången helt komplett, saknar i386-fil, men jag kan leva med småfelen som händer. Irriterande? Ja för faen, visst  är det mycket irriterande att Microsoft har lyckats lura hela världen att Windows fungerar. Ungefär som när man säger att det "största tricket djävulen har lyckats med, är det trick som säger att djävulen inte ens existrerar".


Fast när jag har läst klart allt material och installerarat UBUNTU (Linux), då är jag/datorn fria igen. Jag hyser mycket hopp om att slippa hålla på med Microsofts varor. Får jag till UBUNTU ska jag berätta det i följetong här.



 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Roger J - 18 augusti 2009 02:37

Ja när livet överraskar så kan vad som helst hända,och det är väl egentligen det enda jag behöver skriva. Ja att det som drabbade mig var Lisa och hon drabbar mig och överraskar mig varje vaken sekund......

Av Roger J - 17 augusti 2009 12:14

Sedan maj månad har jag inte haft anledning att skriva överhuvudtaget. Eftersom jag börjde med denna blogg/dagbog/gnällverkstad för att mitt liv var så... ja tomt. Hade ingenting att satsa mot, inget mål överhuvudtaget mot någonting... jag hade sluta...

Av Roger J - 4 april 2009 22:57

För inte allt för länge sedan (vill jag iaf inbilla mig), satt jag ibland och gjorde till ytan sett, enkla blandat o bandat som det kallades. Ett kassettband med musikutsnitt över vad man antingen gillade själv, som någon annan gillade mer eller som ...

Av Roger J - 4 april 2009 13:57

DENNA ARTIKEL ÄR KOPIERAD OCH EJ REDIGERAD EFTER HÄMTNING FRÅN  http://dennisjohansson75.webblogg.se/  .  HÄMTNINGEN AV ARTIKELN ÄR SKEDD PÅ http://dennisjohansson75.webblogg.se/ ÖNSKAN OCH TILLSTÅND FÖR PUBLICERING PÅ ANNAN PLATS ÄR DÄRMED GIVET. ...

Av Roger J - 8 mars 2009 11:35

En historia som likt så många andra historier avspeglar det tyranniska beteendet i olika religioner rullas nu upp för omvärlden, en omvärld som nätt o jämt noterar denna händelse i små tidningsnotiser det sinnessjuka som sker runt oss i varje sekund ...

Presentation

Omröstning

Tror du att PIRATPARTIET har någon chans i riksdagsvalet?
 JA
 NEJ
 VET EJ
 Bryr mig inte

Fråga mig

0 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
      1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14 15 16 17
18
19
20 21
22
23
24
25
26
27
28 29 30 31
<<< Januari 2009 >>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards