Alla inlägg under oktober 2008

Av Roger J - 9 oktober 2008 17:19

Little Red Box är det namn jag gett mitt lilla vinterprojekt, att äntligen få göra en speldatorkonfiguration efter eget huvud och idéer


Visst kan man få ihop en dator med en oerhörd kraft i grafiken för just spel, men den kommer att kosta, enbart grafikkorten (3), kostar minst 12 000:- vilket ger en slutkostnad i runda slängar på ca 22 000:-. (mk, trisli, lcs inkl kylningsdetaljer för NB, SB samt allt annat som behöver lite extyra kylning, ljudkortet, RAM (2x2Gb)), och att inte förglömma, ett chassi som gör sitt jobb samt har ett utseende som jag kan leva med. Som du ser så rinner pengarna iväg snabbare än vad snön smälter på våren...


Ha ha ha ha ho ho ho ho hi hi hi......och vartifrån skulle jag få dem? Nä, för mig gäller det ett extremt  budgetbygge för maximala 6 000:-, med ett mycket noggrant urval av komponenter instoppat i en perfekt låda som blir sammansatt efter egna idéer och egna lösningar på de eventuella problem och behovslösningar som kan dyka upp längs projektets väg.


Varför kalla det hela ett projekt, det handlar ju bara om att bygga en speldator...eller vaddå? Kan man tycka..fast längst bort i projektets slutända, står det en keramisk kruka med flytande kväve med en temp på -195C. Just det...MINUS 195 Celsius, det är först då som jag når mitt mål med Little Red Box projektet.


För moderkortet som är valt, är valt bl.a på dess möjlighet att ÖVERKLOCKAS in absurdum. Minnena kommer även de att vara kylda med LCS, alternativt flytande kväve om det går att ordna sådan kylning för RAM. Så det handlar inte bara om att få till en speldator som knäcker ALLA spel, utan även en IN ABSURDUM överklockad lajjtolajbans låda...he he he hahahah hi hi hi hi...nå't sköj ska väl även jag få ha...eller får jag inte det...?


Jag vet vad jag skulle VILJA ha, men jag vet även var jag får börja. Eftersom Thomas har så mycket inhämtad kunskap om alla komponenter som behövs, kommer jag att använda mig av hans rekommendationer. Till syvende och sist är det ändå ekonomin som får bestämma (till 50%) .


Under några veckor har vi från och till diskuterat vilket moderkort som är det mest lämpliga och igår kväll bestämde jag mig för vilket Mk jag ska beställa. Det gäller att välja rätt kort, skulle det inte bli 100% rätt, kommer jag att ha kastat bort pengar och det kan jag absolut inte tillåta att så sker.


Valet av moderkort föll på ett ASUS-kort för 1500:-. Det är helt rätt val efter de premisser jag ställde upp för projektet. Absolut ett måste var att minst SLI skulle vara möjligt, detta kort klarar trippli, dvs 3 grafikkort...mumma!


Det innebär att jag kan satsa på ett kraftfullt 1 Gb -2 Gb grafikkort men kan även så småningom komplettera både ett kort till såväl som 2 kort till trippel SLI, med ett dedikerat GPU-minne på 3GB eller till och med 6 Gb GPU minne wooow!  Skulle vara en speldator i topp under många år framåt..nya spel? Alright..Bring them on man!


LCS i form av Zalman Watercooling Reserator XT BK, Anodized Pure Aluminum (finns länk) som komplett med ALLA kylblock, inklusive allt det som ska vara till aktiv LCS på RAM minnena och SB, NB och naturligtvis det viktigaste av allt, LCS till grafiken!


Lådan, lådan ja, ett jävla bekymmer. Helst hade jag velat ha tillgång till en duglig metallverkstad och där bygga den efter eget huvud och behov. Fast så kommer det väl inte å bli, så just nu är lådan ett stort ? Det finns dock några tillverkare som återkommer i funderingarna, som ANTEC, SUNBEAM och LIAN-LI. Snygga, funktionella lådor till bra priser.


 Alltefter som bygget framskrider kommer jag att berätta om det under rubriken "Little Red Box". Det första jag köper till Red Box blir MUSHKIN RED LINE, 1000Mhz, DDDR2, 5-5-5-15, mums fillibabba...


Här är en bild på moderkortet. Du kan läsa om det på komplett.se,  direktlänk finns i länklistan

Av Roger J - 6 oktober 2008 17:34

Thor Modén var en gourmand av mått som en gång sjöng den visan likaså den sedan länge bortgågna Sune Mangs. Jag ser mig själv som en gourmand men utan utan pengar.  Bra, intressant mat av hög tillagningskvalité kan kosta en hel del pengar, om man nu väljer att äta på restaurang och därmed låter någon annan göra det roliga.


Att bara gå och inhandla ingredienserna till en måltid för två, kan kosta mer än vad det smakar om man inte vet vad man gör. Eftersom jag gillar att betala LITE pengar för MYCKET vara, är kvalitén avgörande när jag "fyndar" bland butikens varor.


Ja, att betala hälften för t.ex ett kilo kycklingfiléer är helt ok, men man får absolut inte blunda just då för det egna kravet på kvalité. Man kan ju inte köpa vad för skit som helst bara för att det är halva priset. Så det gäller att ha koll på själva butikens genomsnittskvalité på ALLT i butiken. Eller så får man ha kollen på det bästa i varje affär och ränna runt som en tok...  Idéalet är väl att bo i en stad där man fortfarande kan gå till en saluhall och välja och vraka bland kvalitéts varorna.


Den maträtt som nu som oftast står på vårt bord är en egenkomponerad kycklingrätt som är inspirerad av asiatisk kryddning och smakstil.


Grunden är naturligtvis en stor mängd chilli, röd , gul och orange paprika, piri piri peppar (5st), coccosmjölk, soja (japansk), finmalda cashewnötter och kyckling i stora mängder. När humöret är det rätta kan en nygjord gryta med asiakyllingen smaka som.... Ja bästa möjliga asiatiska restuarangmat till ett pris man kan le åt.


Jag lovar, finga jag bjuda dig på en tallrik med ångande ris och en rejäl portion av asiakyllingen, så skulle du bara av första smakexplosionen känna en svag rodnad av chillin, en smygande bränna från piri pirin, coccosmjöljens söta smeknad och de malda cashewnötternas alltmer tilltagande fyllighet och .... nä nu måste jag sluta.


Snålvattent rinner ur min högra, lätt förlamade mungipa, sakta ner för hakan och så var den borttorkad och nu går jag ut i köket och lägger upp en liten smakis på en tallrik, värmer den lätt i mikron och låter mig mycket väl smaka. 


Då både Thomas och jag tidvis har stora problem med matsmältningen, är det viktigt att maten är välgjord utan minsta fusk eller genvägar. Att gå och handla färdig mat typ pizza och kebab innebär bara smärta och stora besvär för magens rutiner, sen smakar sådan mat oftast sämre än dåligt... Även halvfabrikat är portförbjudna i min mathållning. All sk "fastfood" är av för dålig kvalité och alldeles för "hård" mat för både mig och Thomas.


Fast det finns ett undantag. Ungefär 2-5 gången om året äter jag en ostburgare men bara hos ERIKSSON i Eskilstuna och bara den 'lilla' ostburgaren.. Visst går det att jämföra Erikssons hamburgare med McDonalds och MAX men ändå inte.


Enda likheten är själva innehållet men kvalitéen är sååå mycket högre hos ERIKSSON att det är egentligen oförskämt att säga att de har samma innehåll. ERIKSSONs dressing (egen) är av den sort & kvalité som en även McDonalds hade för länge sedan, på den tiden en Big Mac fortfarande gick att äta


Det är så mycket lättare för mig att säga "om du är i Eskilstuna nå'n gång, MÅSTE du prova en ERIKSSON ostburgare", än att försöka beskriva skillnaden. Ät en ERIKSSON så förstår du. Det skräp man serverar folket på McDonalds skulle jag inte ens vilja ha gratis, ja jag skulle inte ens ge en Macburgare till en hungrig hund för så elak är jag inte... Jo en sak till, det enda stället där jag lyckats få en riktigt milkshake är just hos ERIKSSSON's, Isigkristaller och en fyllighet som jag inte lyckats finna sedan tidigt 80-tal. Sommaren 2007, den som var så lång och het om du minns... Då blev räddningen några gånger just en päronmilkshake hos Eriksson's det som stod mellan bara en önskan om svalka och den önskan realiserad. En äkta milkshake som är helt oslagbar i Södermanland enligt min vetskap. Får se vad framtiden har i sin fastfoodpåse...

Av Roger J - 6 oktober 2008 05:06

När städgummorna förr klagade på värk i händer, knän och rygg, fick de ofta höra att det var bara något som "satt i huvudet" För hur skulle det bli om alla kvinnor som "gnällde" om lite värk skulle få det de egentligen behövde, sjukpension och smärtvård. Jo en mycket stor räkning att betala och det är väldigt svårt för en politiker att förorda en eventuell höjning av skatten för att kunna rehabilitera en massa kärringar som gnäller över lite värk.


Så var det förr.... Idag är det värre. Även de som har en erkänd skada kan idag revideras av försäkringskassans "förtroendeläkare", friskskrivas till en mindre procent, men lik förbannat tvingas idag människor att "försöka göra någon nytta i samhället och inte bara kosta en massa pengar".


Jag har själv erfarenheter av smärtor som inte går att peka på då de mer eller mindre är osynliga och det som inte syns finns ju inte, iaf enligt förtroendeläkarna på landets försäkringskassor. Som tur är HAR jag även skador som INTE går att förneka då det är synliga och det rejält.


Så trots de är erkända (2 bilolyckor inom 1 mminut), kan jag fortfarande inte "bevisa" de andra smärtorna. Som nu när jag har skrivit på tangentbordet under ca 45 minuter i uppdateringen av min lilla egoblogg.


Det är sällan jag får sova på natten, värken kommer och går som värst då. Så jag inväntar 9 gånger av 10 att det ska bli morgon. Sömnen varierar, men oftast består den av 3 - 3 1/2 timmars sömn fördelat under ca 5-6 timmars sängliggande. Somna...vakna...somna...vakna... Varje gång kroppen måste ändra ställning vaknar jag av smärtsticken och smärtvågorna... Som bäst kanske 40 minuters sömn i ett sträck... Fy fan! Sömntabletter då? hahahahahahahaha...nä varför ska jag få sömnhjälp för, man kan ju bli BEROENDE av dem! TILL VILKEN SKADA DÅ? Skriv gärna en kommentar och berätta om jag har fel... Ja...jo...just det...smärtstillande tabletter då, det finns ju, varför tar jag inte sådana? JAG FÅR INGA, FÖR LÄKARNA ÄR SÅ JÄVLA RÄDDA ATT MAN SKA BLI BEROENDE AV DEM. Jag som trodde att det var ett val som var upp till mig att göra...


"Lindra lidande och undvika att göra skada", Så har jag för mig att en mening går i den "ed" som läkarkårens medlemmar en gång lät rinna över sina läppar. En inställning som man hävdar att läkarvetenskapens första riktiga läkare Hippokrates anses företräda. Tyvärr är det ju ingen tvingade ed som läkarna måste erlägga för att få bli läkare. Fast det är kanske så det borde vara. Att läkaren har ett visst fastlagt ansvar gentemot ALLA sina kommande patienter INNAN de möter sin första riktiga patient i sin karriär.


Det mest smärtsamma var nog ändå läkarens reaktion på mitt besök vid vårdcentralen för 2 år sedan. Jag hade sökt mig dit då jag hade haft en längre period med extrem smärta och låsningar av fingrar och handled. "Hittar inget fel - då är det inget fel.....". "Ja ja ja, jag skickar dig ändå en remiss till Eskilstuna lassarett eftersom du TJATAR så om denna "värk" jag inte kan finna orsaken till. Då tyckte jag prescis som läkaren sade, att det nog var inget, bara inbillning, "kärringvärk".... Så när remissen kom struntade jag i alla signaler och kastade remissen, fick ett krav på 200:- en månad senare. Nu, och en mycket lång tid tillbaka känner jag mig som en inbilsk idiot som inte åkte iväg och röntgade händerna och fick en ortoped att kolla dem.


Om en duktig läkaren med yrkesstolhet kunde komma i min väg ändå. En läkare som skulle lyssna utan fördomar och förbestämda åsikter om vad som felar. Istället ska denne läkare UNDERSÖKA allt som händer kan påverkas av när det gäller arbete med extrema vibbrationer, kall luft, kallt vatten och extremt långa arbetspass som innehåll i arbetet. För jag vet var skadorna har sitt egentliga ursprung.


Mellan 1980 och 1983, arbetade jag med just det som huvudsakligt innehåll i mina uppgifter. Jag arbetade med sk industrisanering. Spolade rent i alla former av kemcisterner och rör på pappersbruk och sockerbruk, samt högtryckspolade upp till 2oo meter långa fartyg i nå'n av Götaverkets torrdockor i Göteborg. Upp till 800 bars tryck, kallt vatten, vibbrerande trycklansar, 36 timmars arbetspass med mycket korta raster i en mycket farlig och ofta kall miljö. Självklart hände det många tillbud och det är detta arbete som grund som har gett mig det mycket smärtsamma tillstånd som mina händer befinner sig i.

Av Roger J - 5 oktober 2008 22:22

Under en längre tid har letandet efter en effektiv kylteknik för den externa disken då och då poppat upp med olika idéer och designer. Sökandet på webben lönar sig alltid, om man nu tycker att man har råd... Det finns alltid rätt saker att köpa, bara man har pengar vill säga...


De kyltekniker som finns handlar oftast om en monterad fläkt inuti lådan, oftast en liten 40x40 mm fläkt, alldeles för liten enligt inställningen "tillräckligt är fär lite medans för mycket är bättre". Varför nöja sig med en dyr fungerande kylning i den externa disklådan, när man kan bygga bättre själv, helt utan kostnader...


Så vad göra när den F.A.Porsche designade externa disklådan mer eller mindre 'glöder' efter några timmar på bordet och pengarna lyser med sin frånvaro. Jo man tömmer alla lådor och skrymslen på allt som kan vara till användning och plockar fram de rätta verktygen och löser problemet.


Med en 80x80mm fläkt, en ståltrådförstärkt aluminiumslang, några slangklämmor och överblivna fläkthållare (rester av en sponsring från Datorkompaniet) samt 4-5 timmars pulande med en Dremmel, borrar, fil, tänger, lödkolv och lödtenn samt en massa svordommar och kliande i huvudet, samt Thomas som bollplank för idéerna som dyker upp i min allt som oftare sprängvärkande skalle. Blidde det en (bara nästan), överraskande effektiv kylning i den externa disklådan.

Jo, inte att glömma allt oväsen som Thomas fick stå ut med under 'problemlösningens arbete'.


Från att ha varit VARM, ja nästan FÖR het ibland, är nu lådan...tja..gissar på max 30-33 grader celsius på utsidan, där den tidigare har varit minst 45-50 grader (eller ännu mer), efter 2-3 timmar, vilket sliter enormt mycket i onödan på själva hårddisken.


Även överföringshastigheten blir sämre då elektroner rör sig långsammare för varje ökad värmegrad och att inte förglömma, alla felskrivningar som man slipper samt "hängningar".


Montaget var i sak ganska enkelt men krävde mycket pulande och jobbande med detaljerna för att det skulle både fungera felfritt och inte se ut som något försök bara.

 Jag monterade även några 'fötter på undersidan vilket ger en rejäl förbättring av luftningen även till undersidan.


Jag finner det dock märkligt att en externlåda med disk på 250Gb till en inköpskostnad på 1000:-, designad av F.A PORSCHE designbyrå, INTE lyckats få till en effektivt fungerande kylning. Den saken får man antingen betala dyrt för, eller så får man fixa lösningen själv. Ja en liten fläkt får man väl för typ 40-60:-, men glöm inte bort POSTFÖRSKOTTSAVGIFTEN SAMT FRAKTEN. Som oftast blir kostnaden i ett sådant fall... tja ungefär såhär; fläkt 45:-, frakt&postavgift på 120 - 160:-. I värsta fall alltså så mycket som 200:- för EN STYCK JÄVLA FLÄKT!!


Jag kan väl få påstå att lösningen på det lilla värmeproblemet är löst med en viss brutal återvinningsstyle...Eller vad tycker du?


Jag ska väl inte förneka att pulandet hade ett pris, ja inte i pengar men i värk. Mina alltmer värkande händer får en riktig prövning när de används till den finmotorik som de en gång asågs för. Det är nu många år sedan jag kunde använda mina händer utan kraftig pulserande värk i nästan alla fingerleder, ledlåsningar och så kraftiga sendrag att jag ibland får använda mer eller mindre milt/kraftigt våld för att få låsningarna att upphöra. det är EXTREMT smärtsamt att få kramp OCH sendrag samtidigt... Ännu mer smärsamt är det att få dem att "försvinna"... Läs mer i "Kärringvärk och ischias".


Behöver du fläktar SKA du gå till http://www.gtek.se  De är billigast i Sverige på både lådor och fläktar plus en massa annat smått & gott. Ex. 4 st 80x80mm fläktar, med dubbla kullager för 100:-!

Av Roger J - 3 oktober 2008 14:59

Inte ens ett pip gav mitt grafikkort ifrån sig när det kortslöts pga att en strömförsörjningssladd till skärmen var lite glapp, bara lite men det räckte, en sladd som kostar 5:- på 12 Korgar i en OÖPPNAD påse.....


Så nu blir det till att antingen beställa ett kort jag har råd med i denna månad, eller köpa 2 kort som jag absolut inte har råd med som grafikkort på 1Ghz intern minne per kort så jag kan köra dem i SLI (alltså dubbla Gkort, eller tom trippla grafikkort). Just nu vet jag inte hur det blir med den saken, bara att jag kommer att var jävligt tom på stålar resten av året.  Antingen ett kort för 400:- att använda så länge för att först i DECEMBER ta mig råd och köpa 2 stycken som jag verkligen vill ha för 2200:-....... Ghaaaaaa!!! Jag blir galen på dessa datorer som ska kosta så jävla mycket pengar... Spara o spara, månad efter månad bara för att sedan se när grejerna bara lixom...tja... "försvinner" ut i det svarta hål som är min gamla och oftast tomma plånboks naturliga tillstånd.


Allt bara för att jag ville vara snäll då R's dators interna grafikkort la av...pga den trasiga sladden(fast just då visste ingen av oss att det var så illa och att värre skulle det bli...suck..)... Så jag hämtade min burk och skärm och ställde upp dem i köket så R skulle få spela CS (jag ville inte ha nå'n i mitt rum), tog med ALLT utom just strömsladden, för det fanns ju en redan i köket... som var trasig, fast det visste jag ju inte då...men 90 sekunder senare med fullbordat faktum framför oss, insåg både Thomas och jag hur jävla idiotiskt det var att ta med allt från mitt rum UTOM just strömsladden.


Nåväl, jag får ju skylla mig själv, men Thomas fick göra det sura jobbet att hitta ett bra ersättningskort samt det alternativ jag inte har råd med, 2 st Gkort för SLI (Crossfire) som jag hoppas att jag får råd med nå'n gång under 2008. Fast surt o surt förresten, finns det någon i lilla landet Sverige som kan komplett.se's HELA lager utantill, ja då är det Thomas. Det lilla kruxet, det är ALLTID ett litet krux vet du väl, lilla vän, är att inom datateknoligin finns det EN sak som skiftar mer än vädret i norra Skottland och det är PRISERNA PÅ SKITEN.


Det är helt sanslöst hur priserna på ... ja vad ska vi ta...jo en CPU med fläkt. Den första jag köpte tioll min burk, en E2200 2.20Ghz för 600:- inkl frakt och fläkten, kostade bara 1 vecka senare 900:- för att 2 veckor senare droppa till 745:-... Är det någonting man kan spara pengar på är det att fråga Thomas om vilket företag är det bästa priset hos, o han vet det till 97% säkerhet...helt otroligt att han orkar hålla allt såpass uppdaterat....


Så nu har jag Thomas ACER ASPIRE 9520, en laptop som var top of the art för 3 år sedan. Ett fåtal såldes i Sverige då den var ganska dyr och alldeles för tungt bestyckad för att passa det segment av laptopmarknaden som det riktades mot. Med ett utpris på 23 000:- var den lite för dyr för gemene man att satsa på. Den är i sak en mycket snabb dator men med vissa negativa sidor för spel. DET ÄR EN LAPTOP! det räcker väl... Jag har dock kopplat in mitt tangentbord och min spelmus, en A4TECH X7, mycket bra spelmus med variabel DPI mellan 400 - 2000 on the fly!


Så det går väl att spela ganska hyffsat få jag väl erkänna, men ändå måste jag ta det lugnt för det är ju inte min laptop. Under ett intensivt deathmatch spel kan jag röra mig ganska mycket och tangentbordet o musen får nog ta en hel del stryk. Som till exempel igår kväll när jag spöde skiten ur @LPHA på 3 olika banor i rad, till slut efter den tredje förödmjukelsen (ihjälslagen med en kofot), försvann @LPHA för gott, iaf i går kväll. Har stött på samme spelare tidigare och @LPHA har alltid avgått med seger, tills igår kväll alltså då.... SUG LUFT @LPHA! ROOSTER DOMINATE!

Presentation

Omröstning

Tror du att PIRATPARTIET har någon chans i riksdagsvalet?
 JA
 NEJ
 VET EJ
 Bryr mig inte

Fråga mig

0 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
   
1
2
3
4
5
6
7
8
9 10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20 21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Oktober 2008 >>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards